لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

«احتمال کاهش واردات طلای ترکيه توسط ايران»


ترکيه می گويد که تحت تاثير تحريمهای جديد آمريکا صادرات طلا به ايران را قطع نخواهد کرد، اما احتمالا تقاضای ايران برای واردات طلا از ترکيه طی سال جاری ميلادی کاهش يابد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری رويترز، ظفر چاغلايان وزير اقتصاد ترکيه روز پنجشنبه اعلام کرد که صادرات طلا به ايران مشمول تحريم ها نيست.

مقامات آمريکا نگران هستند که طلای وارداتی ايران از ترکيه از بابت فروش گاز فشارهای مالی عليه ايران را مقداری کاهش دهد.

ايران طی سال گذشته بصورت مستقيم يا از طريق دوبی اقدام به وارد کردن طلای ترکيه کرده بود، اما رويترز می نويسد که بانک ها و تجار طلا بخاطر تحريم ها و ترس از اينکه مقصد نهايی طلاها ايران باشد، از خريد شمش های طلايی که علامت شرکتهای ترک بر روی آن باشد، سر باز می زنند، موضوعی که باعث مسدود شدن مسير انتقال طلای ترکيه به ايران از طريق دوبی می شود.

ترکيه که بخاطر کاهش واردات نفت ايران مشمول معافيت از تحريمهای آمريکا عليه ايران شده است، می گويد که تجارت طلا با ايران تحريمهای آمريکا را نقض نمی کند.

رويترز می نويسد که آقای چاغلايان از توضيح اينکه چرا «تقاضای طلای ترکيه توسط ايران کاهش خواهد يافت» امتناع کرد.

ترکيه که سالانه بالای ۸ ميليارد متر مکعب گاز از ايران وارد می کند، پول آن را بخاطر ممنوعيت معامله با ايران توسط ارزهای يورو و دلار بخاطر تحريمها، به ليره، واحد پول ترکيه، به ايران تحويل می دهد و ايران پول دريافتی را در ترکيه به طلا تبديل می کند.

چاغلايان همچنين با تاکيد بر اين نکته که شرکتهای خصوصی طلا با ايرانيها معامله می کنند، گفته است که شرکتهای غربی شامل اروپا و آمريکا نيز در حال فروش طلا به ايران بوده اند.

وی گفت که ترکيه به صورت کامل پايبند تحريمهای بين المللی هست، اما شرکتهای کشورهايی که امروز بر ايران تحريم اعمال می کنند، خود در انواع لفافه ها در حال ادامه صادرات به ايران هستند.

چاغلايان همچنين گفت که «هالک بانک» ترکيه که در مالکيت دولت است، معاملات مالی با ايران را ادامه خواهد داد، اما بانکهای ديگر که فعاليتهايی در آمريکا دارند، بخاطر فشارها داد و ستدهای مالی با ايران را متوقف کرده اند.

هند از سال ۲۰۱۱ پول نفت وارداتی از ايران را از طريق هالک بانک ترکيه انجام می داد. بعد از تحريمهای ماه ژوئن سال ۲۰۱۲ آمريکا عليه ايران هند و ايران توافق کردند که ۴۵ درصد از پول نفت صادراتی ايران به هند از طريق هالک بانک تصويه شود، اما اخيرا گزارش ها حکايت از آن دارد که هند کلا انتقال پول به ايران از طريق اين بانک ترکيه را متوقف کرده است.

آقای چاغلايان درباره چرايی اين موضوع اعلام کرد که «اين موضوع بخاطر تصميم هند بود».

روز گذشته آمريکا تحريمهای جديدی عليه ايران وضع کرد که کلا انتقال پول نفت وارداتی از ايران توسط کشورهای خارجی از طريق هر ارزی که باشد ممنوع شد.

ظفر چاغلايان ۱۵ دی‌ماه نيز گفت که صادرات طلای ترکيه در سال ۲۰۱۲ به ايران به شش و نيم ميليارد دلار رسيد. اين در حالی است که در سال ۲۰۱۱ کل صادرات طلای ترکيه به ايران تنها ۵۴ ميليون دلار بود.
XS
SM
MD
LG