لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

درگيری پليس ترکيه با کردها در تجمع نوروزی


درگیری پلیس ترکیه و کردها در آنکارا
درگیری پلیس ترکیه و کردها در آنکارا
در آستانه جشن نوروز، روز يکشنبه، نوزدهم ماه مارس، پليس ترکيه برای متفرق کردن گردهمايی کردها در چند شهر از خودروهای آبپاش، گاز اشک آور و باتوم استفاده کرد؛ بنابر گزارش ها يک سياستمدار محلی نيز در درگيری بين پليس و معترضان جان خود را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، دو حزب «صلح و دموکراسی» و حزب «کارگران کردستان ترکيه» (پ.کا.کا) در آستانه نوروز که جشن باستانی سال نوی کردها هم به شمار می آيد از مردم خواسته بودند که برای جشن نوروز و تظاهراتی بزرگ، گردهم آيند.

رويترز می نويسد به نظر می رسد اين حرکت دو حزب، با در نظر گرفتن حمايت قاطع دولت ترکيه از معترضان عرب و احتمال آسيب پذير بودن حکومت مرکزی در برابر فشار اعتراض های خيابانی انجام شده باشد.

دولت محافظه کار رجب طيب اردوغان تا کنون گام هايی را برای افزايش حقوق کُرد های ترکيه برداشته – که حدود ۲۰ درصد کل جمعيت کشور را تشکيل می دهند– اما در همين حال تأکيد دارد که حقوق اعطا شده صرفاَ در چارچوب حقوق فردی معنا می يابند و دولت به شدت مخالف هرگونه توافق سياسی جداگانه برای کردها، يا در کل برای منطقه جنوب شرق کشور، است.

بزرگترين تظاهرات در شهر «دياربکر» انجام شده که مهم ترين شهر منطقه جنوب شرق ترکيه به حساب می آيد، جايی که هزاران نفر در مکانی معين در خارج شهر برای برگزاری جشن نوروز جمع شدند.

از نخستين ساعات صبح، صدها نفر از اعضای پليس ضد شورش، با پشتيبانی خودروهای زره پوش و بالگرد، نقاط استراتژيک را در شهر «دياربکر» به تصرف خود در آوردند و تلاش کردند مانع به هم پيوستن گروه های مردمی شوند. نيروهی امنيتی در اقدامی ديگر کليه راه های منتهی به مکان تعيين شده برای مراسم را مسدود کردند.

مقام های ترکيه برگزاری جشن نوروز را تا تاريخ ۲۱ ماه مارس ممنوع اعلام کرده اند. روز یکشنبه درگيری ها در سرتاسر شهر بين نيروهای امنيتی و تظاهرکنندگان درگرفت. گزارش های تلويزيونی صحنه هايی از خودروهای آبپاش پليس را نشان داده اند که با حرکت به سمت جوانان سنگ پران آنها را هدف قرار داده و در همان حال اعضای پليس با شليک گاز اشک آور سعی در متفرق کردن جمعيت داشته اند.

با اين وجود ده ها هزار تن با تکان دادن پرچم کردستان و حمل تصاويری از عبدالله اوجالان، رهبر زندانی «پ.کا.کا» در خارج شهر تجمع کردند.

تظاهرکنندگان دست کم چهار ايستگاه تقويت امواج تلفن همراه و تعدادی لاستيک را به آتش کشيدند. آتش، به عنوان نمادی از نوروز در ميان کُردها شناخته می شود که خود در اصل جشنی زرتشتی بوده است.

در حالی که ستون هايی از دود سياه به آسمان بلند می شد، هزاران نفر در ميان جمعيت به رقص و هلهله و سر دادن شعار پرداختند.

در شهر استانبول، بزرگترين شهر ترکيه که محل سکونت جمعيت زيادی از کردها هم هست، نيروهای پليس برای برهم زدن مراسم جشن نوروز کردها در مجاورت ديوارهای کهن شهر وارد عمل شدند. پليس می گويد ۱۰۶ تن را در اين تظاهرات بازداشت کرده است.

برپايه خبر ارسالی بر روی حساب های کاربری توئيتر چند نماينده پارلمان ترکيه از حزب صلح و دموکراسی، «حاجی زِنگين»، رئيس دفتر شعبه استانبول اين حزب، بر اثر اصابت پوکه گاز اشک آور به ناحيه سر در درگيری ها کشته شده است.

ترکيه، ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا حزب کارگران ترکيه، «پ.کا.کا»، را به عنوان يک سازمان تروريستی می شناسند. از زمان آغاز نبرد مسلحانه توسط اين گروه در سال ۱۹۸۴ تا کنون بيش از ۴۰۰۰۰ نفر از شبه نظاميان، سربازان ارتش و شهروندان عادی جان خود را در نتيجه درگيری ها از دست داده اند.
XS
SM
MD
LG