لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

«واکنش آنکارا به سرنگونی جت نظامیش یکشنبه اعلام می شود»


جنگنده اف-۴ یک
جنگنده اف-۴ یک
به گزارش رسانه های ترکیه، واکنش دولت این کشور به سرنگونی جت نظامی ترکیه توسط سوریه روز یکشنبه اعلام می شود.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر و احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز شنبه در همین زمینه با فرماندهان ارشد ارتش گفتوگو کردند. هواپیمای ترکیه روز جمعه درآب های مدیترانه سرنگون شد.

مقام‌های ترکيه و سوريه از تماس‌های دو طرف با يکديگر بر سر جنگنده سرنگون شده ترکيه توسط پدافند هوايی سوريه و همچنين جست‌و‌جوی مشترک نيروهای دريايی دو کشور برای يافتن دو خلبان جنگنده، خبر داده‌اند.

سخنان دو طرف نشان می‌دهد که هيچکدام از آن‌ها مايل به رو در رويی نظامی نيستند؛ به ويژه اينکه روابط دو کشور از زمان آغاز اعتراض‌ها در سوريه که حدود ۱۶ ماه از آن می‌گذرد، پر تنش شده است.

با وجود اينکه دفتر نخست وزيری ترکيه در بيانيه خود، وعده واکنش قاطعنانه به اقدام پدافند هوايی سوريه در سرنگونی جنگنده اف-۴ خود را داده است، عبد الله گل رئيس جمهور اين کشور شنبه به خبرنگاران گفت که مقام‌های دو کشور با يکديگر تماس‌های تلفنی برقرار کرده‌اند. او خاطرنشان کرد: «نمی‌توان موضوع را منکر شد، هرچه لازم باشد انجام می‌دهيم.»

رئيس جمهوری ترکيه در اين باره گفت: «هنگامی که به سرعت اين جنگنده‌ها هنگام پرواز بر فراز دريا می‌نگريم، در می‌يابيم که عبور ناخواسته به فاصله‌ای کوتاه از مرز و بازگشت به کشور، مساله‌ای طبيعی است.» او يادآور شد که تحقيقات درباره محل هدف قرار دادن جنگنده در جريان است.

در همين حال تلويزيون ترکيه به نقل از «بولنت ارينج» معاون نخست وزير اين کشور گزارش داد که گفته «هواپيمای سرنگون شده جنگنده نبوده بلکه يک هواپيمای شناسايی بود.»

رسانه‌های ترکيه پيش‌تر اعلام کرده بودند که اين هواپيما، جنگنده فانتوم بود که توانايی انجام پروازهای شناسايی نيز دارد.

خبرگزاری دولتی سوريه شامگاه جمعه به نقل از يک سخنگوی ارتش اين کشور گزارش داد: «ساعت يازده و چهل دقيقه قبل از ظهر جمعه به وقت محلی، از سمت غرب، شيئی مجهول که در ارتفاعی پايين پرواز می‌کرد، وارد حريم هوايی ما بر فراز آب‌های منطقه‌ايمان شد.»

اين سخنگو افزود: «پدافند هوايی ما بلا فاصله به مقابله برخواست و موفق شد آن را به طور مستقيم هدف قرار دهد. شیء یاد شده پس از اصابت در آتش در آن شعله ور شد و به فاصله ۱۰ کيلومتر از سواحل غربی روستای‌ام الطيور در استان لاذقيه سرنگون شد.»

اين گزارش خاطرنشان کرد: «بعد از آن بود که مشخص شد این یک هواپیمای جنگنده وابسته به نيروی هوايی ترکيه بود که وارد حريم هوايی ما شده بود و ما هم برپايه قوانين بين المللی با آن برخورد کردیم.»

سخنگوی ارتش سوريه افزود که فرماندهان نيروی دريای کشورش و ترکيه پس از تماس با يکديگر، عمليات جست وجو برای پیدا کردن دوخلبان که مفقود شده‌اند را آغاز کرده‌اند.»

احمد داوود اوغلو، وزير خارجه ترکيه روز شنبه با نايب رئيس ستاد مشترک ارتش و رئيس سازمان اطلاعات اين کشور برای بحث بر سر روند جست وجوی دو خلبان ناپديد شده و گام‌های آينده آنکارا، تشکيل جلسه داد.
XS
SM
MD
LG