لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

اعتراض و تظاهرات در اوکراین


معترضان به دولت اوکراین
معترضان به دولت اوکراین
ويکتور يانوکوويچ، رئيس جمهوری اوکراين، گفته است که پذيرش شروط اقتصادی پيشنهادی اتحاديه اروپا «تحقيرآميز» بوده و تا زمان ارائه شرايط اصلاح شده توسط اين مجموعه، دولت وی با اتحاديه اروپا به توافق نخواهد رسيد.
به گزارش راديو اروپای آزاد/راديو آزادی، يانوکوويچ اين سخنان را در حالی طی مصاحبه ای تلويزيونی اظهار داشت که هزاران اوکراينی طرفدار پيوستن اين کشور به اتحاديه اروپا به تظاهرات خود در شهر کیِف و ديگر شهرهای اين کشور ادامه می دادند.
ت‍‍ظاهرکنندگان از دولت اوکراين خواستند که توافق نامه پيوستن به اتحاديه اروپا را بپذيرد.
يانوکوويچ در بخش ديگری از سخنان خود گفت که اتحاديه اروپا در طول سه سال گذشته، از اوکراين درخواست کرده که در برابر کمک فنی اين اتحاديه به ارزش ۶۱۰ ميليون يورو، کیِِف موافقت نامه درخواست وام از صندوق بين المللی پول را به امضا برساند.
يانوکوويچ همچنين افزود که صندوق بين المللی پول به اوکراين اعلام کرده که «بايد ماليات جمعيت کشور را افزايش دهد و حقوق و مستمری ها را نيز در شرايط فعلی متوقف نگاه دارد.»
يانوکوويچ در ادامه گفت: «ما نبايد به اين شکل تحقير شويم. ما يک کشور جدی اروپايی هستيم.» رئيس جمهوری اوکراين در عين حال خاطر نشان ساخت که «به محض اينکه درباره شرايط به توافق رسيديم، می توانيم درباره امضای توافق نامه با آنها وارد گفت و گو شويم.»
اظهارات يانوکوويچ اندکی پس از آن اعلام می شود که ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، نگرانی خود را از بابت تأثير روابط نزديک تر ميان اوکراين و اتحاديه اروپا مطرح کرد و بروکسل را از طرح مطالب «تُند» بر حذر داشت.»
پوتين گفت: «من از دوستانمان در بروکسل خواهش می کنم - از دوستان شخصی خودم، دوستان خوبم در کميسيون اروپا - که از طرح مطالب تُند حذر کنند.» وی در ادامه افزود: «آيا بايد تمامی بخش های اقتصاد خودمان را از بين ببريم که آنها از ما خوششان بيايد؟ ما مايل نيستيم که شاهد هيچ گونه رواج بيکاری و تعطيلی بخش های اقتصاد روسيه باشيم.»
پوتين همچنين گفت که اوکراين، اتحاديه اروپا و روسيه بايد در پی امتناع اوکراين از امضای توافق با اتحاديه اروپا، به همراه يکديگر به راه حلی برای برون رفت از شرايط فعلی برسند.
اتحاديه اروپا پيش تر مسکو را متهم کرده بود که اوکراين را برای سرباز زدن از امضای توافق با بروکسل تحت فشار قرار داده است.
در عين حال پوتين اين اتهام که روسيه مانع امضای توافق اوکراين و اتحاديه اروپا شده است را رد کرد و اظهار داشت: «انتخاب اينکه کشور با چه طرفی توافق تجارت آزاد امضا کند با خود اوکراين به عنوان يک کشور مستقل است و ما نيز به اين تصميم احترام می گذاريم، حال هر چه می خواهد باشد.»
در همين حال، روز ۲۶ نوامبر، پنجم آذر، چندين هزار دانشجوی اوکراينی در شهر کیِف تظاهرات کرده و از دولت اوکراين خواستند که توافق همکاری ميان اين کشور و اتحاديه اروپا را به امضا برساند.
تظاهرات فوق سومين روز را پشت سر می گذاشت.
افزون بر اين تحولات، در همين روز، سران سه گروه اصلی مخالف دولت در اوکراين، يعنی حزب باتکيوشچينا (سرزمين پدری)، حزب اسوبودا (آزادی) و حزب «يو دی اِی آر» (اتحاد دموکراتيک برای اصلاحات در اوکراين) با انتشار فراخوان هواداران خود را به اتحاد با يکديگر دعوت کردند.
در اين فراخوان آمده بود: «ما متفاوتيم، اما در يک خواست هم آوازيم و آن اينکه: پرزيدنت ويکتور يانوکوويچ بايد توافق همکاری را در نشست مشارکت شرقی در شهر ويلنيوس به امضا برساند.»
از ديگر سو يک روز قبل، در چهارم آذر ماه، يوليا تيموشنکو، نخست وزير سابق زندانی اوکراين به نشانه پشتيبانی از تظاهرکنندگان طرفدار اتحاديه اروپا دست به اعتصاب غذا زده بود.
اتحاديه اروپا اتهام تيموشنکو به سو‌ء استفاده از قدرت را «سياسی» دانسته و آن را نمونه عدالت تبعيض آميز توصيف کرده است. بروکسل آزادی تيموشنکو و سفر وی به خارج از کشور برای درمان را به عنوان يکی از شروط امضای توافق با کیِف اعلام کرده بود؛ با اين حال در نهايت مجلس اوکراين قوانين مورد نياز برای اجرای اين طرح را مورد تصويب قرار نداد.
XS
SM
MD
LG