لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

ادامه درگیری معترضان و پلیس در کیف


تظاهرات ضد دولتی در اوکراین روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و طبق گزارش‌های رسیده سه نفر در این روز در کیف، پایتخت این کشور، جان باختند.

دلیل مرگ دو نفر از کشته‌شدگان، جراحت ناشی از شلیک گلوله ذکر شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:49 0:00
لینک مستقیم

تنها یک روز قبل از این واقعه، ميکولا آزاروف، نخست وزير اوکراين، تهديد کرده بود در صورتی که تظاهرات مخالفان متوقف نشود نيروهای ضد شورش به زور متوسل خواهند شد.

با این حال گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی حکایت از ادامه درگیری‌ها بین پلیس ضد شورش و معترضان در مرکز کیف دارد.

پیشتر فیلم‌های ویدئو نشان می داد تلاش نیروهای پلیس برای تسخیر سنگرهای معترضان در مرکز کیف بی‌نتیجه مانده است.

از سویی اپوزیسیون اوکراین نیز خواستار بسیج معترضان در میدان مرکزی شهر شده بود. و حال گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که هزاران نفر در این محل گردآمده اند.

اما به‌موازات این رویدادها، تماس‌ها و گفت‌وگوها میان مقامات دولت اوکراین با کشورهای غربی به منظور مهار بحران ادامه دارد.

در تازه‌ترین این اقدامات وزیر دادگستری اوکراین در ملاقاتی که با دیپلمات‌های اروپایی، آمریکایی و کانادایی داشته، از کشورهای غربی خواسته به‌طور غیرمستقیم به«نیروهای افراطی» کمک نرسانند.

این در حالی است که اتحاديه اروپا برخوردهای خشونت آميز با معترضين در اوکراين را محکوم کرده و هشدار داده که دولت اوکراين ممکن است با «اقداماتی» از سوی اين اتحاديه روبرو شود.
کاترين اشتون، نماينده عالی ديپلماسی اتحاديه اروپا، نیز روز چهارشنبه با ابراز نگرانی عميق از کشته شدن چند تن از معترضين، خواستار آن شد که دولت اوکراين حق تجمع شهروندان، آزادی بيان و رسانه‌ها را به‌طور کامل رعايت و از آن پاسداری کند.
خوزه مانوئل باروسو، رئيس کميسيون اروپا، هم در این روز هشدار داد که دولت اوکراين ممکن است با « اقداماتی» از سوی اتحاديه اروپا روبرو شود.

تظاهرات در ماه نوامبر، در اعتراض به خودداری ویکتور یانوکوویچ رييس‌جمهوری اوکراین از امضای قرارداد همکاری نزديک با اتحاديه اروپا آغاز شد.
XS
SM
MD
LG