لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

گزارش سازمان ملل: قطع اينترنت نقض حقوق بشر است


سازمان ملل متحد در گزارشی دسترسی به اينترنت را جزو حقوق بشر به شمار آورد.

بنا به گزارش سازمان ملل متحد که اخیرا منتشر شد، قطع اينترنت نقض حقوق بشر به شمار می رود و مخالف حقوق بين المللی است.

اين گزارش در مخالفت با اقدامات فرانسه و بريتانيا منتشر شده که به تازگی قوانينی را بر عليه متهمان به ناقضان حقوق مولف و مصنف تصويب کرده اند که به دولت ها اجازه می دهد اينترنت اين گونه کاربران را قطع کند. گزارش همچنين به روش جلوگيری از دسترسی به اينترنت به بهانه ترس از ناآرامی های سياسی اعتراض کرده است.

بستن يا فيلتر کردن اينترنت جلوی دسترسی به برخی از محتوای اينترنت را می گيرد و برخی دولت ها شيوه هايی را به کارگرفته اند که بر پايه آن اينترنت را کلا به روی کاربران می بندند.

گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد قطع اينترنت به روی کاربران جدا از توجيهات و يا دلايل- که از آن جمله است تخطی از قوانين مالکيت فرآوردهای هنری يا کپی رايت- امری غيرمتناسب و از آن رو نقض ماده ۱۹ بند سه قوانين ناظر بر حقوق شهروندی و سياسی مردم می داند.

اين گزارش چنين ادامه می دهد: گزارشگر ويژه از همه دولت ها می خواهد که دسترسی به اينترنت را در همه زمان ها ممکن سازند، از جمله در دوران ناآرامی های سياسی. گزارشگر ويژه به خصوص از دولت ها می خواهد قانون مربوط به تخطی از حقوق مولف را پس بگيرند يا اصلاح کنند و يا اجرای آن را ملغی کنند زيرا اين قانون توجيه کننده عمل محروم کردن کاربران از دسترسی به اينترنت به شمار می رود.

گزارش گزارشگر ويژه سازمان ملل درباره توسعه و حفظ حقوق و آزادی بيان همزمان شده است با رويدادهای سوريه. به گزارش يک سازمان ناظر بر اينترنت دو سوم ارتباط اينترنتی اين کشور ناگهان قطع شده است. گفته می شود اين اقدام ناشی از واکنش حکومت سوريه در برابر ناآرامی های کشور است.

XS
SM
MD
LG