لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۹

«آمریکا امکان دارد بدون پیش شرط با تهران مذاکره کند»


باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا
روزنامه نيويورک تايمز نوشته است که آمريکا و متحدان اروپايی واشينگتن احتمال دارد که از پيش شرط تعليق غنی سازی برای آغاز مذاکرات با ايران صرفنظر کنند.

نيويورک تايمز از قول مقامات آمريکايی که نخواستند هويتشان فاش شود،روز سه شنبه نوشت که دولت باراک اوباما و کشورهای اروپايی در حال آماده کردن پيشنهاداتی هستند که طبق آن ايران به تواند به غنی سازی، حداقل در مراحل مقدماتی مذاکرات در مورد برنامه هسته ايش ادامه دهد، ولی این کشور به تدريج اجازه بازرسی گسترده فعاليت های هسته ايش را قبول کند.

باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا اخيرا در پراگ، پایتخت جمهوری چک،نيز اعلام کرد که به گفت و گو با تهران معتقد است. وی افزود: «ما از حق ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، به شرط بازرسی‌های دقیق حمایت می‌کنیم.»

به نوشته نيويورک تايمز دستياران باراک اوباما اعلام کردند مشخص نيست که رئیس جمهوری آمریکا تمايل دارد چه مدت به ايران اجازه دهد تا به توليد سوخت هسته‌ای خود و با چه سرعتی ادامه دهد.

اين روزنامه آمريکايی از قول مقامات اروپايی می نويسد که يک اتفاق‌نظر وجود داد که ايران تعطيلی فوری تاسيسات هسته‌ای خود را که دولت بوش خواستار آن شده بود، نخواهد پذيرفت.

در همين حال يکی از مقامات ارشد دولت اوباما به نيويورک تايمز گفت که هدف ما دقيقا همان است که در قطعنامه های شورای امنيت آمده است يعنی تعليق.

به نوشته نیویورک تایمز، متيو بان يکی از متخصصين هسته ای در مرکز بلفر در دانشگاه هاروارد روز دوشنبه در مصاحبه ای گفت: «امکان دارد که ايران و غرب به اين تفاهم برسند که سانتريفوژها همچنان به چرخش خود ادامه دهند ولی اورانيوم غنی سازی شده توليد نکنند. اين مانند اين است که اتومبيلی را روشن کرديم ولی حرکتی نمی کند و متوقف شده است.»

وی می افزايد: «در اين صورت هر دو طرف يعنی ايران و آمريکا می توانند اعلام پيروزی کنند.»

محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز گفته است که وی هنوز اطلاعی از سياست جديد آمريکا در قبال تهران ندارد ولی سياست جرج بوش رئيس جمهوری سابق آمريکا در قبال برنامه هسته ای ايران را مسخره دانست.

شورای امنيت تاکنون با صدور سه قطعنامه تحريمی از تهران خواسته تا غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد ولی ايران تاکنون از اين دستور سازمان ملل سرپيچی کرده و غنی سازی را حق خود می داند.
XS
SM
MD
LG