لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

«طرح صلح عربی بخشی از سياست جديد آمريکا در خاورميانه»


جرج ميشل
جرج ميشل
جرج ميشل، نماينده ويژه باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، در خاورميانه اعلام کرده است که طرح صلح عربی بخشی از سياست جديد آمريکا در خاورميانه خواهد بود.

جرج ميشل که در نخستين هفته روی کار آمدن دولت باراک اوباما از سوی رئيس جمهوری آمريکا به عنوان نماينده ويژه نظارت بر امور اسرائيلی- فلسطينی انتخاب شد، همزمان با آغاز به کار دولت جديد اسرائيل، در روزهای آينده به بيت المقدس و سرزمين های فلسطينی سفر می کند.

طرح صلح عربی، پيشنهادی است که درسال ۲۰۰۲ از سوی عربستان به اتحاديه عرب ارائه شد. اين طرح، ابتکار امير عبدالله بود که در آن زمان، مقام وليعهدی عربستان را داشت و درپی درگذشت ملک فهد، خود به پادشاهی رسيد.

باراک اوباما پنجشنبه در حاشيه اجلاس گروه بيست در لندن با ملک عبدالله پادشاه عربستان ديدار کرد.

بيانيه کاخ سفيد درباره اين ديدار اعلام کرد که «رئيس جمهوری آمريکا تلاش عربستان را در راه پيشبرد صلح اسرائيلی- عربی ارج می نهد.»

طرح صلح عربستان تا کنون دو بار از سوی اتحاديه عرب به تصويب رسيده است. اين طرح براساس نسخه «صلح کامل، و عادی سازی مناسبات ميان تمامی جهان عرب و اسلامی با اسرائيل در برابر استرداد سرزمين های عربی پيش از جنگ ۱۹۶۷ » تنظيم شده است.

دولت پيشين اسرائيل به نخست وزيری اهود اولمرت ازاين طرح به طور اصولی استقبال کرد، و آمادگی خود را برای گفتگو درباره مفاد آن اعلام داشت. اما نتوانست پاسخ رسمی به آنرا تنظيم کرده، به تصويب دولت يا کنست برساند.

به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، بلندپايگان عربی به آقای ميشل گفته اند که ازسياست جديد اوباما مبنی براساس قراردادن طرح صلح اتحاديه عرب، خشنود شده اند اما تاکيد کرده اند که «نبايد هيچ بندی ازآن را تغييرداد.»

بلندپايگان حکومت فلسطينی هفته گذشته به هاآرتص گفتند که دولت اوباما جدولی تعيين می کند که درآن، همه کشورهای عرب «بايد گامهای حسن نيت خود را درقبال اسرائيل اعلام کنند» تا اسرائيل نسبت به پذيرش اين طرح تشويق شود.

مقامات فلسطينی به هاآرتص گفتند اين اقدامات حسن نيت «همراه با فشار دولت اوباما به اسرائيل» ارائه خواهد شد.

وزيران خارجه اتحاديه اروپا شنبه از نتانياهو خواستند که طرح «دو ملت، دو کشور» را بپذيرد.
XS
SM
MD
LG