لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

آمریکا خواستار آزادی کشیش ندرخانی شد


 ويکتوريا نولند
ويکتوريا نولند
ويکتوريا نولند سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، دوشنبه، ۱۹ تير ماه، با انتشار بيانيه‌ای با اعتراض به خطر اعدام یوسف ندرخانی، کشیش ایرانی، گفت که: «ندرخانی فقط به دليل پيروی از اعتقادش همچنان در خطر اعدام قرار دارد و ما بار ديگر از مقام‌های ايرانی می‌خواهيم او را سريعا آزاد کنند.»

منصور برجی از رهبران کليسای ايرانيان لندن در اين مورد به راديو فردا گفت با وجود فعاليت‌های گسترده‌ای که برای آزادی کشيش يوسف ندرخانی انجام شده است، وی روز گذشته ۱۸ تير ماه، هزارمين روز را نيز در زندان سپری کرد. آقای ندرخانی به دليل ارتداد به اعدام محکوم شده و آينده او همچنان در ابهام قرار دارد.

یوسف ندرخانی، ۳۳ ساله، در نوزده سالگی از اسلام به مسیحیت گرویده‌ است. وی به هنگام دستگیری رهبری یک گروه از مسیحیان در شهر رشت را برعهده داشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا می گويد «متاسفانه تنها کشيش ندرخانی در رنج خود تنها نيست. رژيم ايران به زير پا گذاشتن حقوق بشر شهروندانش و به ويژه اقليت های قومی و دينی ادامه می دهد.»

خانم نولند در اين مورد به اعدام اخیر چهار تن از ایرانیان عرب‌تبار اشاره می کند.

کشیش یوسف ندرخانی در زندان لاکان رشت.
کشیش یوسف ندرخانی در زندان لاکان رشت.
در بيانيه وزارت خارجه آمريکا همچنين از ناپديد شدن محمد سليمانی‌نيا ابراز نگرانی شده است.

محمد سليمانی‌نيا، مترجم ادبی و موسس شبکه داخلی اينترنت در ايران چند هفته پس از آزادی‌اش از زندان، ناپديد شده‌است.

يک منبع نزديک به خانواده آقای سليمانی‌نيا به راديو اروپای آزاد/راديو آزادی گفته که او پس از احضار به زندان برای پس گرفتن وسايل شخصی‌اش، از هفتم تير ناپديد شده و مسئولان زندان اوين هم می گويند نام او درفهرست زندانيان نيست.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که وزارت اطلاعات آقای سليمانی‌نیا را برای همکاری در طرح راه‌اندازی اينترنت ملی زير فشار گذاشته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا در پايان بيانيه روز دوشنبه خود از مقام‌های ايرانی خواسته تا به آزادی شهروندانش احترام گذاشته و به تعهدات بین المللی و قانونی خود که حقوق شهروندان ایرانی را تضمین می کند، پایبند باشد.
XS
SM
MD
LG