لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

آماده باش ارتش ونزوئلا در مرز با کلمبیا


ارتش ونزوئلا به حالت آماده باش در آمده است. (عکس: AFP)
ارتش ونزوئلا به حالت آماده باش در آمده است. (عکس: AFP)

هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا، روز یکشنبه دستور داد تا تانک ها و هزاران سرباز در مرز این کشور با کلمبیا مستقر شده و هواپیماهای جنگی به حال آماده باش در آیند.


تصميم هوگو چاوز پس از آن صورت می گيرد که نيروهای کلمبيا روز شنبه وارد خاک کشور اکوادور شده و رائول ريز يکی از فرماندهان «فارک» مهمترين گروه چپ گرای چريکی کلمبيا را کشتند.


دولت کلمبيا که از کشورهای متحد آمريکا محسوب می شود، از اکوادور برای حمله به مقر چريک های چپ گرا در جنگل های اين کشور عذرخواهی کرده، اما اقدام ارتش کلمبيا را «امری مشروع برای دفاع خود» خوانده است.


رافائل کورا، رييس جمهوری چپ گرای اکوادور گفته است که «هيچ توجيهی برای اقدام کلمبيا وجود ندارد.»


  • «خدا ما از يک جنگ بازدارد. اما به آنها اجازه نمی دهيم که حاکميت ملی ما را زير پا بگذارند. اگر چنين اتفاقی بيافتد ما با هواپيماهای جنگی روسی به کلمبيا حمله می کنيم.»
هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا

وی افزوده است که «هواپيماهای کلمبيا حريم هوايی اکوادور را نقض کرده و زمانی که شورشيان در خواب بودند آنها را بمباران کرده اند.»


وی گفت:« اين عمل يک قتل عام بود و ما نخواهيم گذاشت که عاملين اين جنايت بدون مجازات بمانند.»


به گزارش رويترز، هوگو چاوز همچنين دستور داده سفارت اين کشور در کلمبيا تعطيل شود و تمامی ديپلمات های اين کشور را به کاراکاس فراخوانده است.


اکوادر نيز سفير کلمبيا را از کشور اخراج و سفير خود را از بوگوتا فرا خوانده است. اين کشور همچنين حضور نيروهای نظامی خود در مرز با کلمبيا تقويت کرده است.


هوگو چاوز به کلمبيا اخطار داده است، در صورتی که ارتش اين کشور وارد خاک ونزوئلا شود با واکنش شديد کشورش روبرو می شود.


آقای چاوز گفت:«خدا ما از يک جنگ بازدارد. اما به آنها اجازه نمی دهيم که حاکميت ملی ما را زير پا بگذارند. اگر چنين اتفاقی بيافتد ما با هواپيماهای جنگی روسی به کلمبيا حمله می کنيم.»


آمريکا از جنگ ارتش کلمبيا عليه شورشيان حمايت می کند و این کشور بيشترين کمک نظامی را، خارج از خاورميانه، از ايالت متحده دريافت می کند.


گروه «فارک» قديمی ترين جنبش چريکی در آمريکای لاتين است و کشته شدن رائول ريز که مرد شماره دو اين گروه محسوب می شد، ضربه ای جدی به این گروه محسوب می شود.


XS
SM
MD
LG