لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

شکست تیم والیبال ایران از چین


تيم ملی واليبال ايران در هشتمين مسابقه خود از رقابت‌های جام ‌جهانی ۲۰۱۱، مقابل چين قرار گرفت و با نتيجه ۳-۰ شکست خورد. اين اولين پيروزی چين در اين رقابت ها بود.

ايران در اين دوره از رقابت ها تنها تيمی است که بر تيم صدرنشين جام جهانی ۲۰۱۱ غلبه کرده و مقابل تيم قعرنشين مغلوب شده است!

ايران که می توانست با برتری مقابل چين ۱۵ امتيازی شده و به رده چهارم جدول صعود کند، با اين شکست به رده ششم سقوط کرد. چينی ها هم به لطف برتری سه امتيازی مقابل ايران، رده آخر را به مصر داده و يک پله صعود کردند.

تيم های ايران و چين، دو ماه قبل در فينال جام ملت های آسيا به ميزبانی تهران مقابل هم قرار گرفته بودند. در آن بازی که بيست هزار تماشاچی داشت، ايران ۳-۱ بر رقيب خود غلبه کرد تا جام قهرمانی را نصيب خود کند.
به اين ترتيب يک روز پس از انتقام واليبال ايران از مصر، چينی ها موفق شدند از قهرمان آسيا انتقام بگيرند.

در ادامه دوازهمين دوره اين رقابت ها که هر چهار سال يک بار برگزار می شود، لهستان صدرنشين به مصاف مصر رفت و ۳-۰ به برتری رسيد تا با ۲۲ امتياز در صدر باقی بماند. روسيه مقابل کوبا به برتری رسيد و با ۲۱ امتياز در تعقيب لهستان باقی ماند.

ايتاليا که هنوز با ايران روبرو نشده، مقابل آرژانتين پيروز شد تا رده سوم قرار بگيرد. آمريکا بر ژاپن چيره شد و صربستان در يک شگفتی بزرگ، برزيل رقيب بعدی ايران که روز جمعه مقابل هم قرار خواهند گرفت را تسليم کرد. شرح بازی ايران و چين که به شکست ناباورانه ايران انجاميد، در ادامه آمده است.

چين ۳ ايران ۰

ايران از هفت مسابقه قبلی اش مقابل ژاپن، صربستان، لهستان، آرژانتين و مصر پيروز شده و در دو بازی هم به کوبا و آمريکا باخته بود. چين اما در تمام ديدارهای پيشين خود شکست خورده بود. ايران ۱۲ امتياز داشت و چين فقط يک امتياز.

در گيم نخست مثل تمام بازی های قبلی (غير از دو بازی با صربستان و مصر) ايران بسيار ضعيف ظاهر شد و نتيجه را هم واگذار گرد. چينی‌ها با اشتباهات مکرر بازيکنان ايران، اختلاف امتياز را افزايش دادند.
ولاسکو دو تعويضه‌های خود را انجام داد و مهدوی و غفور را جايگزين بازارگرد و حسينی کرد. اما اين جايجايی‌ها هم تاثير نداشت و در پايان چينی‌ها با سرويس خوبی که در امتياز ۲۵ زدند، ايران را در امتياز ۱۹ باقی گذاشتند.

در گيم دوم نظری افشار پس از وقت استراحت وارد زمين شد و مهدوی جايگزين حسينی شد، اما چينی‌ها همچنان برتری خود را حفظ کردند.
از دست دادن سرويس‌ها اعتراض ولاسکو را به همراه داشت. بازيکنان سعی می‌کردند تا با سرويس‌های پرشی امتياز کسب کنند، اما توپ‌شان به خارج از زمين می‌رفت. چينی‌ها به خوبی از فرصت‌ها استفاده کردند و توانستند نتيجه را مانند گيم نخست با حساب ۲۵ بر ۱۹ به سود خود رقم بزنند.

گيم سوم نيز جولانگاه قدرتنمايی چين بود. پاس‌های سرعتی و کوتاه چينی‌ها در کنار انگيزه های بالای اين تيم، بازيکنان ايران را مستاصل کرده بود.

بر خلاف تمام بازی های قبلی، وقت های استراحت فنی و دو تعويضه های ولاسکو در اين بازی هرگز موثر واقع نشد. بازيکنان ايران همچنان در زدن سرويس کم‌دقتی بودند و توپ‌ها را به تور می‌زدند. غفور نيز در اين دقايق کمترين کارايی را در زمين داشت.

پاسور چينی‌ها با عملکرد خوبيش مهاجمان چين را با تک دفاع مواجه می‌کرد. دفاع ايران نمی‌توانست مقابل مهاجمين چين ايستادگی کند و توپ پس از برخورد به دست دفاع، به خارج می‌رفت. چينی‌ها در اين گيم بهتر از دو گيم قبلی ظاهر شدند و ۲۵ بر۱۷ برنده شدند.

در اين بازی ژی‌يانگ با کسب ۱۷ امتياز، امتيازآورترين بازيکن ميدان بود. در تيم ايران هم غفور با ۹ امتياز بهتر از همبازيانش ظاهر شد.
کميته فنی مسابقه "وی‌جون ژونگ" بازيکن شماره ۷ چين را به عنوان برترين بازيکن ميدان انتخاب کرد. او با کسب ۱۶ امتياز نقش محسوسی در پيروزی تيمش داشت.

خوليو ولاسکو سرمربی ايران با ابراز نارضايتی از عملکرد تيمش گفت: واکنش‌های ما به هيچ‌وجه خوب نبود اما چينی‌ها بازی بسيار خوبی انجام دادند. تصور می‌کنم بازيکنانم در اين بازی گيج شده بودند.
مهدی بازارگرد هم گفت: چين عالی بازی کرد. انگار بازيکنان ايران خواب بودند و قصد نداشتند بيدار شوند!

ژو جيانان سرمربی چين که نمی توانست شادمانی فراوان خود را پنهان کند، به خبرنگاران گفت: بسيار خوشحال هستم که توانستيم نخستين پيروزی خود را کسب کنيم. مزد تلاش‌مان را با پيروزی گرفتيم. پيش از بازی، بازيکنان را با مشاوره‌های فنی آماده کسب سه امتياز کرده بوديم و حالا با انگيزه های بيشتری به رقابت ها ادامه می دهيم.

XS
SM
MD
LG