لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

آمریکا و سیاست های تشویقی برای مهاجرت اقلیت های مذهبی ایران


هیاس نه فقط به یهودیان بلکه به دیگر اقلیت های مذهبی برای خارج شدن از ایران کمک می کند.
هیاس نه فقط به یهودیان بلکه به دیگر اقلیت های مذهبی برای خارج شدن از ایران کمک می کند.

واشينگتن پست مقاله ای در مورد تلاش و سرمايه گذاری آمريکا در چند دهه گذشته، برای کمک به اقليت های مسيحی، يهودی و زرتشتی ايران برای رفتن به آمريکا و واکنش برخی از رهبران این اقليت های مذهبی در ايران، به اين موضوع، مقاله ای به چاپ رسانده است.


به نوشته واشينگتن پست، از اواخر سال های هشتاد ميلادی، دولت آمريکا برای برخی از اتباع خارجی که به دليل عقايد مذهبی تحت فشار قرار داشتند، ورود و اقامت در آمريکا را آسان کرده است.


اين امر شامل اقليت های زرتشتی، مسيحی و يهودی ايران نيز شده است.


اين روزنامه آمريکايی می افزايد که برخی از رهبران زرتشتی و مسيحی در ايران مخالف چنين سياستی از سوی آمريکا هستند و می گويند: «اعضايشان فقط به خاطر بهره مندی از اقامت قانونی در آمريکا به ازای پرداخت سه هزار دلار از برنامه دولت آمريکا استفاده می کنند.»


واشينگتن پست به نقل از يوناتان بتکوليا نماينده آشوری ها در مجلس شورای اسلامی ايران می گويد: «زرتشتی ها و مسيحيان به دليل بيکاری و مشکلات اقتصادی ايران را ترک می کنند، اما اين مشکلات برای همه ايرانی ها وجود دارد.»


وی می افزايد: «دولت آمريکا مسئول کم شدن تعداد آشوری ها در ايران است. آنها همه اين گرين کارت ها را می دهند و هدفشان اين است که نشان دهند ايران با اقليت های مذهبيش بدر فتاری می کند.»


به نوشته واشينگتن پست، اين برنامه از سوی هياس يا «جامعه کمک به مهاجرت يهوديان» که مقر آن در نيويورک است در گذشته فقط به يهوديان برای مستقر شدن در آمريکا کمک می کرد ولی سال گذشته با دريافت سه ميليون و ۴۰۰ هزار دلار از دولت امريکا به ديگر اقليت های غير مسلمان ساکن ايران نيز کمک می کند.


اين روزنامه آمريکايی می نويسد که آمار قابل اعتمادی از تعداد غير مسلمانان یا اقلیت های مذهبی در ايران در دست نيست ولی طبق آمار سال ۱۹۷۶ از جمعيت ۳۴ ميليونی آن زمان ايران، ۴۲۰ هزار نفر غير مسلمان و یا به عبارتی متعلق به اقلیت های مذهبی بودند.


«کنگره آمريکا در سال ۲۰۰۴ قانونی را به تصويب رساند که پناهندگی ايرانی هايی را که متعلق به اقليت های مذهبی هستند آسانتر می کند.»
واشینگتن پست

واشينگتن پست از وزارت امور خارجه آمريکا نقل قول می کند که دو هزار و ۸۴۲ يهودی از طريق برنامه هياس ايران را ترک کرده اند. طبق این گزارش ۱۸ هزار نفر از اعضای ديگر اقليت های مذهبی نيز در ده سال گذشته از ايران خارج شدند.


يکی از مقامات آمريکايی که آشنايی با برنامه هياس دارد به واشينگتن پست می گويد که «ده هزار نفر از غير مسلمانان ايرانی در انتظارند تا از طريق برنامه هياس به وين و پس از آن به آمريکا بروند.»


هياس در وين تسهيلات لازم را برای پناهنده شدن اين افراد در آمريکا فراهم می سازد.


کنگره آمريکا در سال ۲۰۰۴ قانونی را به تصويب رساند که پناهندگی ايرانی هايی را که متعلق به اقليت های مذهبی هستند آسانتر می کند.


به نوشته واشينگتن پست، آمریکا ايران را يکی از هشت کشوری می شناسد که در مورد ان نگرانی جدی وجود دارد چرا که وزارت امور خارجه آمريکا در مورد نقض شديد آزادی مذهبی در اين کشور خبر داده است.


«دلایل بسیاری برای ترک ایران»



يکی از مسيحيان تاجر ايرانی که نخواست هويتش فاش شود ليستی از دلايلی که وی را برای مهاجرت از ايران تشويق می کند به واشينگتن پست می گويد:« گذرنامه های ايرانی ما بی ارزش است، اقتصاد ايران ويران شده است، دخترانم مجبورند روسری اسلامی بر سر کنند.»


وی می افزايد: «پس از بر روی کار آمدن محمود احمدی نژاد به عنوان رييس جمهوری وضعيت بدتر شده خطر حمله خارجی وجود دارد و ما هر روز تحت فشاريم.»


واشينگتن پست می افزايد که مقامات آمريکايی می گويند که بهايی ها در ايران به زندان فرستاده می شوند و تحت ديگر فشارها قرار می گيرند.


يکی از مقامات سابق آمريکايی که با فعاليت های هياس آشنايی دارد می گويد که واقعيت آن است که رژيم با اقليت های مذهبی رفتار بسيار بدی دارد و آنها مانند شهروندان درجه سه هستند.


يوناتان بتکوليا در مورد قوانيت تبعيض آميز در مورد اقليت های مذهبی به واشينگتن پست می گويد: «دو قانون مشکل ساز که از هفتاد سال گذشته وجود داشته، عبارت است از این که اگر يک غير مسلمان به دست مسلمان به قتل برسد، فرد مسلمان قصاص می شود. قانون ديگر در مورد وراثت است، که فردی که در خانواده تغییر دین داده و مسلمان شده، تمام ارث به وی می رسد.»


وی می افزايد قانون اول شش سال است تغيير کرده است و قانون دوم نيز قدم به قدم اصلاح می شود.


محمد علی ابطحی معاون سابق رياست جمهوری در مورد خارج شدن اقليت های غير مسلمان از ايران به واشينگتن پست می گويد: «اين ناراحت کننده است که اقليت های مذهبی ايران را ترک می کنند ولی اگر همين فرصت به ايرانی های مسلمان داده می شد بسياری به آمريکا می رفتند. فکر کنم همين موضوع در مورد پاکستان و عربستان سعودی نيز صادق است.»


XS
SM
MD
LG