لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

برنز: ناتو از انتقال اسلحه ایرانی به طالبان جلوگیری کرد


برنز: سلاح های ایران از سوی فرماندهان سپاه پاسدراران انقلاب اسلامی به افغانستان صادر می شود.
برنز: سلاح های ایران از سوی فرماندهان سپاه پاسدراران انقلاب اسلامی به افغانستان صادر می شود.

نیکلاس برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه، سیزده ژوئن، اعلام کرد که شواهد غیر قابل انکاری نشان می دهد که دولت ایران از فرستادن اسلحه به طالبان اطلاع داشته است.


آقای برنز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: ما مطمئنیم که این سلاح ها از سوی دولت ایران به افغانستان فرستاده می شود.


وی افزود: این سلاح ها از سوی فرماندهان سپاه پاسدراران انقلاب اسلامی به افغانستان صادر می شود.


معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای جداگانه با خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گفت که نیروهای ناتو در افغانستان از وارد شدن برخی سلاح های ایرانی به افغانستان جلوگیری کرده است.


وی افزود «ایران و افغانستان مرزی بسیار طولانی دارند ولی ایرانی ها باید بدانند که ما در آنجا حضور داریم و با صدور اسلحه به افغانستان مقابله می کنیم.»


من فکر نمی کنم که اسلحه های ایرانی تاثیر چندانی بر جنگ در افغانستان داشته باشد ولی ایران باید بداند چنین کاری غیر قانونی است و باید متوقف شود.
معاون وزیر امور خارجه آمریکا

آقای برنز جزییاتی در مورد سلاح هایی که گفته می شود ایران به افغانستان صادر کرده، ارایه نداد ولی به گفته خبرگزاری ها، به نظر می رسد که مقادیر سلاح های صادر شده چندان حائز اهمیت نباشد.


آقای برنز گفت «من فکر نمی کنم که تسلیحات ایرانی تاثیر چندانی بر جنگ در افغانستان داشته باشد ولی ایران باید بداند چنین کاری غیر قانونی است و باید متوقف شود.»


نیکلاس برنز روز سه شنبه گذشته برای اولین بار ایران را متهم کرد که اسلحه در اختیار شورشیان طالبان می گذارد.


آقای برنز گفت: واقعا جای تعجب است که دولت ایران به شورشیان طالبان کمک می کند چرا که ایرانی ها می گویند طالبان در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ دشمن سر سخت ایران بودند.


در روزهای گذشته مقامات آمریکایی بارها اعلام کردند که اسلحه های ساخت ایران دراختیار شورشیان افغانستان قرار گرفته است.


رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته در افغانستان اعلام کرد که اسلحه های ساخت ایران در اختیار شورشیان طالبان قرار گرفته است ولی هیچ اتهامی متوجه دولت ایران نکرد.


ژنرال دان مک نیل، نیز روز دوشنبه گفته بود که به نظر می رسد که طالبان از آموزش نظامی بهتری برخوردار شده اند و از تکنیک های نظامی پیشرفته تری استفاده می کنند.


XS
SM
MD
LG