لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

تجمع و تجديد قوای ناوگان دريايی آمريکا و بريتانيا در خليج فارس


روزنامه بريتانيايی « ديلی تلگراف » در گزارشی نوشت که با در نظر گرفتن تهديدهای اسرائيل به حمله نظامی پيشدستانه به تاسيسات هسته ای ايران نيروی دريايی آمريکا و بريتانيا ناوگان خود در آبهای خليج فارس را تقويت کرده اند. خلاصه ای از اين گزارش به شرح زير است:
مقامات سياسی و نظامی غرب مطمئن هستند که در صورت وقوع حمله نظامی اسرائيل ، حکومت ايران در اقدامی تلافی جويانه تلاش خواهد کرد تنگه استراتژيک هرمز که محل عبور بيش از ۲۵ درصد از نفت خام مورد نياز جهان است را مسدود کند.
تنگه هرمز با عرض ۳۴ کيلومتر پر تردد ترين آبراه جهان است و در صورت توقف جريان انتقال نفت خام کشورهای صنعتی جهان از جمله آمريکا، بريتانيا، ژاپن و اتحاديه اروپا به خاطر کمبود انرژی تحت فشار قرار خواهند گرفت.
واحدهای نيروی دريايی ۲۵ کشور از جمله آمريکا، بريتانيا، فرانسه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی رزمايش مشترک و دوازده روزه خود را از روز يکشنبه آغاز کرده اند. در اين مانور مشترک تعداد زيادی ناوهواپيمابر، ناوشکن، کشتی های مين روب و زيردريايی شرکت خواهند داشت. اين رزمايش بخشی از آمادگی کشورهای منطقه و دولت های غربی برای مقابله با احتمال مسدود کرن تنگه هرمز توسط ايران است.
ناوهای هواپيما بر نيروی دريايی آمريکا که در منطقه شناور هستند هر کدام حامل تعداد زيادی هواپيماهای تهاجمی و شکاری هستند که شمار آنها از کل هواپيماهای نيروی هوايی ايران بيشتر است. حداقل دوازده ناوجنگی ان مجموعه را حفاظت می کند که همه آنها به موشک های هدايت شونده و دوربرد مجهز هستند و علاوه بر اين چندين هزار تفنگدار نيروی دريايی را با خود حمل می کنند.
واحدهای بريتانيايی مستقر در آب های خليج فارس که در اين مانور مشترک شرکت دارد عبارتند از چهار کشتی مين روب، يک ناو لجستيکی ، يک ناوشکن بسيار پيشرفته که نيرومندترين کشتی جنگی نيروی دريايی اين کشور است.
بسياری از کارشناسان نظامی معتقدند که در صورت وقوع جنگ در اين تنگه هرمز جدی ترين خطری که نيروهای بين المللی را تهديد خواهد کرد عمليات شبيخون واحدهای دريايی سبک سپاه پاسداران ايران است که از روشهای مختلف خواهند کوشيد کشتی های نظامی و حتی کشتی های تجاری و نفت کشها را مورد حمله قرار داده و آنها را غرق کنند.
با وجوديکه توانايی نظامی ايران و به خصوص نيروی دريايی آن کشور بسيار ضعيف است ولی آن کشور در استفاه از زيردريای های سبک و قايق های جنگی کوچک برای عمليات های تهاجمی و غافلگيرانه تجربه زيادی دارد.
ماه آينده نيروهای مسلح ايران در يک رزمايش گسترده تلاش خواهند کرد که توانايی خود در دفاع از تاسيسات هسته ای و نظامی آن کشور را به نمايش بگذارند. نيروهای مسلح ايران با تکيه بر موشک های زمين به هوا، رادارهای پيشرفته و هواپيماهای بدون سرنشين توانايی های خود برای حفاظت از سه هزار و ششصد تاسيسات و مرکز حساس، از جمله پالايشگاههای نفت را نشان خواهد داد.
همزمان با رزمايش نيروی دريايی بيست و پنج کشور در آبهای خليج فارس دوناو جنگی بريتانيايی و فرانسوی که مخصوص عمليات های واکنش سريع هستند در آبهای شرق دريای مديترانه رزمايش مشترکی انجام خواهند داد. اين واحدهای دريايی واکنش سريع در صورت لزوم و با سرعت می توانند به منطقه خليج فارس اعزام شوند.
XS
SM
MD
LG