لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

رهبران جهان خواستار تقویت امنیت هسته‌ای جهانی شدند


باراک اوباما و دمیتری مدودیوف در سئول
باراک اوباما و دمیتری مدودیوف در سئول

رهبران جهان روز سه‌شنبه در دومين روز از نشست امنيت هسته‌ای، در سئول، پایتخت کره جنوبی، در بيانيه‌ای خواستار همکاری کشورها برای تقویت امنيت هسته‌ای، کاهش تروریسم هسته‌ای و ممانعت از تروریست‌ها و جنایتکاران برای دستیابی به مواد اتمی شدند.


در این بیانیه در مورد خلع سلاح هسته‌ای در جهان و استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی نیز تاکید شده است.

این بیانیه همچنین می‌افزاید که تقویت امنیت هسته‌ای، حقوق دولت‌ها برای توسعه و استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای را نادیده نمی‌گیرد.

رهبران جهان در این بیانیه نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بین کشورها با هدف تقویت امنیت هسته‌ای را اساسی خواندند.


طی کنفرانس قبلی امنيت هسته‌ای در واشینگتن در سال ۲۰۱۰، باراک اوباما پيشنهاد کرد که توسعه همکاری‌های بين‌المللی تا سال ۲۰۱۴ منجر به قرار دادن تمامی مواد اتمی خارج از کنترل، تحت نظارت جامعه جهانی بشود.

هم‌سو با هدف اعلام شده از سوی رئيس جمهوری آمريکا، سرگی لاوروف، وزير خارجه روسيه، طی مقاله‌ای که روز جمعه ۲۳ مارس و پيش از آغاز کنفرانس سئول در روزنامه واشنگتن پست انتشار داد، همه کشورهای جهان را به پيوستن به معاهده بين‌المللی مبارزه با عمليات تروريسم هسته‌ای فراخواند.

در نشست دو روزه سئول نمايندگانی از بيش از ۵۰ کشور جهان شرکت جسته‌اند تا به بررسی راه‌های مقابله با تروريسم هسته‌ای بپردازند. ایران و کره شمالی به این نشست دعوت نشدند.

علی‌اصغر سلطانيه، سفير ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز ۹ ماه مارس رسما مراتب نارضايتی تهران را از عدم دعوت جمهوری اسلامی به کنفرانس سران در سئول ابراز داشت و رفتار کره جنوبی را «گزينشی و تخلف از مفاد مصوبه کنفرانس قبلی امنيت اتمی» خواند.

XS
SM
MD
LG