لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

اگزون موبایل با ارزش ترین شرکت جهان


روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی فهرست با ارزش ترين شرکت های جهان را منتشر کرده است. شرکت نفتی اگزون موبايل در صدر اين جدول و شرکت های جنرال الکتريک و مايکروسافت در مکان های بعدی قرار گرفته اند.


پس از اين سه شرکت آمريکايی، نام گازپروم، شرکت روسی به چشم می خورد که در زمينه توليد گاز فعال است.


ارزش سهام بيست شرکت برتر جهان از سال ۱۹۸۶ تا سال ۲۰۰۶ ده برابر شده است.ارزش سهام اگزون موبايل در بيست سال گذشته از ۴۴ ميليارد دلار به ۴۰۶ ميليارد دلار افزايش يافته است.


به عنوان نمونه، ارزش سهام اگزون موبايل در بيست سال گذشته از ۴۴ ميليارد دلار به ۴۰۶ ميليارد دلار افزايش يافته است.


در اين گزارش اين نکته جالب قلمداد شده که در سال ۱۹۸۶ هفت شرکت از بيست شرکت برتر جهان ژاپنی بودند، ولی در فهرست سال ۲۰۰۶ تويوتا تنها نام ژاپنی است که به چشم می خورد.


براساس گزارش لوموند ارزش سهام بيست شرکت برتر جهان از سال ۱۹۸۶ تا سال ۲۰۰۶ ده برابر شده است.

مبنای سنجش در اين گزارش، صرفا ارزش سهام شرکت ها در بازار بورس است. به عنوان نمونه شرکتی مانند ايکيا سوئد که يکی از بزرگ ترين فروشگاه های زنجيره ای فروش وسايل دکوراسيون داخلی خانه در سطح جهان است ، به دليل عدم حضورش در بورس، در اين رده بندی جايی ندارد.


طبق گزارش لوموند حدود سی در صد از صد شرکت برتر بازار بورس جهان، در زمينه امور مالی فعاليت می کنند و گروه مالی سيتی گروپ پنجمين شرکت با ارزش دنيا به شمار می آيد.


غول های جديد روسی، چينی و هندی


لوموند می افزايد کشورهای روسيه و چين از مکانيسم بورس برای خصوصی سازی شرکت های دولتی استفاده می کنند.


به نوشته همين روزنامه، حضور در بورس باعث شفافيت فعاليت های اين شرکت ها شده است زيرا آنها اکنون موظفند اطلاعات روشنی از عملکرد خود در اختيار سهامدارانشان قرار دهند.


در اين گزارش همچنين به غول های جديد چينی و هندی در بازار بورس و قدرت روزافزون آنان برای خريدن شرکت های خارجی اشاره شده و به عنوان نمونه از تاتا استيل، شرکت هندی توليد فولاد نام برده شده که آماده خريدن شرکت هلندی-انگليسی کوروس است.


لوموند می افزايد در کشور فرانسه برخلاف چين و روسيه که چند سالی است به بازار آزاد پيوسته اند، شرکت ها چندان اشتياقی برای پيوستن به بورس ندارند.


در هفت سال گذشته حدود ۶۰۰ شرکت فرانسوی سهام خود را از بورس فرانسه بيرون کشيده اند. اغلب اين شرکت ها دليل عدم حضور خود را در بورس، «مسايل فنی» عنوان می کنند.


XS
SM
MD
LG