لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

دست کم ۱۱ نفر در انفجار بمب در زاهدان کشته شدند


دست کم ۱۱ نفر در انفجار بمب، در روز چهارشنبه، ۲۵ بهمن ماه، در زاهدان کشته و بيش از ۳۰ نفر ديگر نيز زخمی شدند.
دست کم ۱۱ نفر در انفجار بمب، در روز چهارشنبه، ۲۵ بهمن ماه، در زاهدان کشته و بيش از ۳۰ نفر ديگر نيز زخمی شدند.

طبق گزارش ها، دست کم ۱۱ نفر در انفجار بمب، در روز چهارشنبه، ۲۵ بهمن ماه، در زاهدان کشته و بيش از ۳۰ نفر ديگر نيز زخمی شدند.


به گزارش خبرگزاری ايسنا، سرهنگ محمد جواد اثتی عشری، معاون اجتماعی پایگاه نظامی «رسول اکرم»، با اشاره به ۱۱ کشته شده اين حادثه گفت که احتمال افزايش شمار کشته شدگان به دليل وخيم بودن حال برخی از مجروحين بسيار زياد است.


در نخستین گزارش ها که بعد از این حادثه منتشر شد، مقام های محلی تعداد کشته شدگان این حادثه را هجده نفر اعلام کرده بودند.


برخی منابع پزشکی منطقه با اشاره به «وخیم بودن حال مجروحان» از احتمال افزایش شمار کشته شدگان این حادثه خبر داده اند.


پاکستان و جندالله


همچنین به گفته معاون اجتماعی پایگاه نظامی «رسول اکرم»، تاکنون پنج تن به ظن دست داشتن در اين بمبگذاری دستگير شدند. سرهنگ اثنی عشری افزود که تمامی دستگیر شدگان، به جرم خود اعتراف کردند. وی گفت متهمان دستگير شده، از اهالی استان سیستان و بلوچستان هستند، اما از سوی برخی از کشورها حمايت می شوند.


وی نام کشورهایی که به گفته وی از این افراد حمایت می کنند را ذکر نکرد. اما حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس، روز چهارشنبه با اشاره به حادثه بمب گذاری گفت: «چرا ديپلماسي خارجي ما با دولت پاكستان كه خاك آنها پناهگاه اشرار و دشمنان نظام شده برخورد جدی نمی ‌كند؟ چرا مسوولان نظامی و انتظامی و امنيتی چاره‌جويي جدي نمی کنند؟»


پیش از این نیز برخی مقام های محلی در استان سیستان و بلوچستان، دولت پاکستان را متهم کرده اند که از گروههای مسلح مخالف جمهوری اسلامی ایران، حمایت می کند.


همزمان خبرگزاری فارس نيز گزارش داده است که گروه «جندالله» که به رهبری شخصی به نام «عبدالمالک ريگی»، در استان سيستان و بلوچستان فعاليت می کند، با انتشار يک بيانيه، مسووليت اين بمب گذاری خونبار را به عهده گرفته است.


این گروه در اطلاعیه ها و بیانیه های مختلف، خود را گروهی مسلح نامیده که برای «سرنگونی جمهوری اسلامی» مبارزه می کند و پیش از این نیز مسولیت چندین اقدام تروریستی را به عهده گرفته است.


برخی منابع در جمهوری اسلامی ایران این گروه را «مرتبط با القاعده» خوانده اند و رسانه های داخلی از آنها با عنوان «اشرار» یاد می کنند. «اشرار»، عنوانی است که در دو دهه اخیر بیشتر برای توصیف گروههای مسلح قاچاق مواد مخدر استفاده شده است.



حمله ای عليه سپاه


خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، در اخبار اوليه از انفجار صبح روز چهارشنبه در زاهدان به نقل از خبرنگار خود که دقايقی بعد در محل حادثه حاضر شده بود گزارش داد که این انفجار در نزديکی اتوبوس متعلق به «منطقه مقاومت بسيج زاهدان» رخ داده است.


اين خبرگزاری به نقل از يک شاهد عينی گزارش داده است: «اشرار مسلح و مهاجمان، يک دستگاه خودرو پيکان بمب گذاری شده را در مسير عبور اتوبوس سرويس کارکنان قرارگاه شهيد ميرحسينی نيروی زمينی سپاه کار گذاشته بودند که به محض رسيدن اتوبوس در محل منفجر شد.»


اين شاهد گفته است: «سواران دو دستگاه موتورسيکلت که از اشرار بودند با تيراندازی به سمت اتوبوس اين خودرو را در محل توقف پيکان متوقف کرده و مواد منفجره را که احتمالا از راه دور کنترل و هدايت ميشد، منفجر و متواری شدند.»


واحد مرکزی خبر نيز کشته شدگان را «اعضای سپاه پاسدران انقلاب اسلامی زاهدان» اعلام کرده و نوشت: « اين حادثه ساعت شش و ۵۰ دقيقيه بامداد و هنگامی که آنان از مجتمع مسکونی نسترن در بلوارثارالله زاهدان عازم محل کار خود بودند، روی داد.»


XS
SM
MD
LG