لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

وزير امور خارجه عراق به تهران می رود


هوشيار زيباری وزير امور خارجه روز چهارشنبه، ۲۵ آوريل، سفر دو روز ه ای را به ايران آغاز خواهد کرد
هوشيار زيباری وزير امور خارجه روز چهارشنبه، ۲۵ آوريل، سفر دو روز ه ای را به ايران آغاز خواهد کرد

هوشيار زيباری وزير امور خارجه روز چهارشنبه، ۲۵ آوريل، سفر دو روزه ای را به ايران آغاز خواهد کرد تا مقامات ايرانی را راضی به شرکت در اجلاس شرم الشيخ کند.


به گزارش خبرگزاری فارس، سفارت عراق در تهران اعلام کرده که وزير امور خارجه عراق توضيح خواهد داد که چرا اين اجلاس در قاهره در مصر برگزار خواهد شد. وی همچنين از مقامات ايرانی خواهد خواست که در اين نشست شرکت کنند.


مقامات ايرانی پيش از اين اعلام کرده بودند که شرکت ايران در اين اجلاس قطعی نيست.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، گفت ايران نظرخود را برای شرکت در اجلاس شرم الشيخ مصر، پس از گفت و گو با وزير امور خارجه عراق اعلام می کند.


آقای متکی در مصاحبه با روزنامه کيهان، چاپ تهران، گفت که برگزاری اجلاس های مرتبط با عراق، مخالف با موافقت های قبلی است و قرار است هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق، سفری به تهران داشته باشد و درباره برگزاری اجلاس همسايگان عراق در مصر با مقام های ايرانی گفت و گو کند.


رایس::«ايران با شرکت نکردن در اين کنفرانس يک فرصت بسيار خوب را از دست می دهد که البته انتخاب با دولت ايران است.»

آقای متکی گفت قرار بوده پس از نشست وزيران امور خارجه همسايگان عراق، نشستی ديگر با حضور نمايندگان شورای امنيت سازمان ملل، ايتاليا، ژاپن، کانادا و روسای سازمان کنفرانس اسلامی و جنبش غيرمتعهدها برگزار شود، اما «حالا قرار است اجلاس دوم، پيش از اجلاس اول برگزار شود.»


وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، برگزاری نشست شرم الشيخ مصر، پيش از وزيران امور خارجه عراق را «تضعيف کننده» خوانده و هرگونه تصميم گيری درباره شرکت ايران در اين اجلاس را به زمان پس از ديدار با هوشيار زيباری منوط کرده است.


کاندوليزا رايس در مصاحبه ای در روز دوشنبه با روزنامه فاينانشيال تايمز گفت:«ايران با شرکت نکردن در اين کنفرانس يک فرصت بسيار خوب را از دست می دهد که البته انتخاب با دولت ايران است.»


خانم رايس در ادامه گفت:«ما اجلاس کشورهای همسايه عراق را در پيش داريم و اين شانس برای همه هست که نشان دهند برای داشتن همسايه ای آرام و با ثبات مانند عراق، تلاش می کنند.»


برخی اين اجلاس را فرصتی می دانند که برای اولين بار وزيران امور خارجه آمريکا و ايران به توانند با يکديگر ملاقات کنند.


XS
SM
MD
LG