لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۵

سفر «ذوالقدر» به روسیه با وجود ممنوعیت سازمان ملل


نام محمد باقر ذوالقدر در لیست افراد ممنوع از سفر در قطعنامه شورای امنیت برای تحریم ایران است.
نام محمد باقر ذوالقدر در لیست افراد ممنوع از سفر در قطعنامه شورای امنیت برای تحریم ایران است.

محمد باقر ذوالقدر از اعضای ارشد سپاه پاسداران و معاون امنيتی وزارت کشور ایران روز دوشنبه، ۲۰ فروردين، اعلام کرد که عليرغم قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنيت بدون هيچ گونه مانعی به روسيه سفر کرده است.


وی سفر يک هفته ای به روسيه را دليلی قاطع بر بی تاثير بودن مفاد قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی ايران دانست.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای ذوالقدر گفت « سفر به مسکو بسيار مفيد بود و مردم ايران دستاوردهای اين سفر را در آينده ای نزديک به چشم خواهند ديد.»


طبق قطعنامه ۱۷۴۷ سفر عده ای از رهبران سپاه پاسداران به خارج از ايران ممنوع شده است که نام محمد باقر ذوالقدر، معاون امنیتی وزیر کشور نیز در میان آنها به چشم می خورد.


شورای امنیت سازمان ملل کشورهای جهان را موظف کرده تا قطعنامه تحریم علیه ایران را به مرحله اجرا درآورده و از ورود افراد نام برده شده در این قطعنامه به کشورهای خود جلوگیری کنند.


روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت همراه با آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه و آلمان از کشورهای اصلی تدوین کننده قطعنامه ۱۷۴۷ علیه ایران بود.


اين قطعنامه از ايران می خواهد که فعاليت های مرتبط با غنی سازی اورانيوم و فعاليت های آب سنگين را متوقف کند.


در ضمن فهرستی از ۲۸ شخصيت حقوقی و حقيقی تهيه شده که دارايی آنها ضبط شده و تمامی ارتباطات مالی و غيرمالی آنها ممنوع اعلام می شود.


سازمان ها و شرکت های ايرانی چون بانک سپه و اشخاصی چون قاسم سليمانی، فرمانده سپاه قدس و ديگر فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست اين تحريم ها آمده اند که دارايی آنها مسدود شده و ارتباط و سفر آنها هم ممنوع شده است.


در همین حال خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از آقای ذوالقدر اعلام کرد که در اين سفر قراردادهايی با روسيه برای کنترل مرزهای بين دو کشور و همکاری در مورد فجایع طبيعی مانند زمين لرزه منعقد شد.


XS
SM
MD
LG