لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

بازرگان متحد مادورو که در مسیر ایران دستگیر شد احتمالا به آمریکا مسترد می‌شود‎


نمایی از دادگاهی در مجمع‌الجزایر دماغه سبز
نمایی از دادگاهی در مجمع‌الجزایر دماغه سبز

دادستان کل دماغه سبز می‌گوید با وجود این‌که این کشور معاهده دوجانبه استرداد مجرمین را با آمریکا ندارد ممکن است تاجر کلمبیایی وابسته به دولت ونزوئلا که چند روز پیش بازداشت کرده و در آمریکا تحت تعقیب است را به ایالات متحده تحويل دهد.

خوزه لاندیم، دادستان کل دماغه سبز، کشور کوچکی در نزدیکی سواحل غربی آفریقا، گفت: الکس ساب موران، تاجر کلمبیایی و متهم به مشارکت فعال در شبکه‌های فساد مالی وابسته به حکومت ونزوئلا، جمعه شب هنگام توقف هواپیما برای سوختگیری در مسیر پرواز به سوی ایران بازداشت شد.

خوزه لاندیم افزود: در چارچوب توافقات و کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد بین دولت‌های دماغه سبز و آمریکا در زمینه مبارزه با تبهکاری از جمله فساد مالی و پولشویی «حدی از همکاری متقابل» وجود دارد و این امکان استرداد الکس ساب موران به آمریکا را فراهم می‌کند.

دولت آمریکا معتقد است که الکس ساب در خصوص نیکلاس مادورو، خانواده و مشاوران اصلی او که به دریافت میلیون‌ها دلار رشوه در معاملات دولتی متهم هستند، اطلاعات فراوانی دارد.

خوزه لاندیم در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با تلویزیون دماغه سبز که غروب یکشنبه پخش شد گفت: الکس ساب موران در فرودگاه جزیره «سال» و براساس حکم بازداشتی که توسط اینترپل صادر شده بود دستگیر شد.

بر اساس این گزارش، مجمع‌الجزایر دماغه سبز درباره مراحل بعدی پرونده دادگاه تصمیم خواهد گرفت و آمریکا اکنون باید درخواست رسمی برای استرداد الکس ساب موران را به مراجع قضایی این کشور تسلیم کند.

دادستانی فدرال آمریکا در میامی سال گذشته علیه این تاجر کلمبیایی و یکی از شرکای او به اتهام پولشویی در ارتباط با رشوه چند صد میلیون دلاری از یک پروژه ساختمان‌سازی برای اقشار فقیر که هیچگاه ساخته نشد اعلام جرم کرد.

مقامات آمریکایی در صبحت های خصوصی همواره الکس ساب موران را نماینده و پیشکار نیکلاس مادورو معرفی کرده‌اند.

آمریکا در ماه‌های اخیر فشار بر مقامات ارشد ونزوئلا و تجار نزدیک به آقای مادورو را افزایش داده است.

دولت ونزوئلا روز شنبه خواستار آزادی الکس ساب شد و بازداشت او را یک اقدام خصمانه از سوی دولت آمریکا توصیف کرد.

دادستان کل دماغه سبز گفت این کشور طبق قانون موظف بود آقای ساب را بازداشت کند چون حکم دستگیری او توسط اینترپل صادر شده و دماغه سبز از کشورهای عضو پلیس بین‌الملل است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG