لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

آمار قربانیان کرونا در جهان از مرز ۲۵۰ هزار نفر گذشت؛ اوج‌گیری بیماری در روسیه


رزمایش کارکنان فرودگاهی در روسیه برای خارج کردن مسافرانی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.
رزمایش کارکنان فرودگاهی در روسیه برای خارج کردن مسافرانی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

شمار قربانیان کرونا در جهان در روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت به ۲۵۳ هزار و ۳۸۸ نفر رسید و شمار مبتلایان قطعی به سه میلیون و ۶۷۳ نفر اوج گرفت.

افزایش قربانیان کرونا در حالی است که رهبران و مقام‌های ارشد شماری از کشورها روز دوشنبه متعهد به تأمین حدود هشت میلیارد دلار هزینه برای تولید تست‌های دقیق، واکسن و داروهای کرونا شدند و تأکید کردند که این فقط آغاز راه است و چندین برابر این مبلغ لازم است.

آمریکا می‌گوید خودش ۱.۱ میلیارد دلار برای این امور بودجه تخصیص داده و همراه با روسیه از اجلاس روز گذشته غایب بود.

ایالات متحده با نزدیک به ۷۰ هزار قربانی، بیشترین شمار فوتی‌های کرونا در جهان را داشته است.

شمار مرگ‌ومیر در اروپا نیز به ۱۴۳ هزار نفر نزدیک شده است.

تلاش‌های جهانی برای یافتن دارو و واکسن کرونا در حالی است که اخیرا وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان چین منتشر شده است، موضوعی که چین آن را رد کرده‌ است.

در حالی که از شدت شیوع کرونا در آمریکا و اروپا تا حدودی کاسته شده است، این بیماری در روسیه اوج گرفته و تنها در روز دوشنبه ابتلای بیش از ۱۰ هزار نفر به کرونا در این کشور قطعی شد که برابر نیمی از مبتلایان جدید به کرونا در اروپا و بیش از ۱۳ درصد مبتلایان جدید در کل جهان است.

تاکنون ابتلای بیش از ۱۴۵ هزار نفر به کرونا در روسیه قطعی شده که نسبت به ۱۰ روز پیش دو برابر شده است. شمار قربانیان در روسیه نیز به ۱۴۵۱ نفر رسیده که نسبت به ۱۰ روز پیش بیش از دو برابر است.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، هشدار داده است که تهدید عملا در حال افزایش است.

وضعیت در کشورهای اروپایی در حال بهتر شده و اکثر آنها در حال آماده شدن برای کاهش محدودیت‌های اجتماعی هستند تا چرخ اقتصاد را دوباره راه‌اندازی کنند.

در این میان، مقامات استرالیا، کشوری که تاکنون تنها ۹۸ قربانی کرونا داشته است، می‌گویند قرنطینه کشور هر هفته ۲.۵ میلیارد دلار به اقتصاد زیان وارد می‌کند.

اقتصاد خود آمریکا نیز که با بیش از ۳۰ میلیون درخواست بیمه بیکاری مواجه شده، به شدت زیر فشار است و خزانه‌داری آمریکا برای کمک مالی به مردم و شرکت‌ها در ماه‌های آوریل تا ژوئن مجبور شده است که زیر بار سه تریلیون دلار قرض برود.

برخی از ایالت‌های آمریکا نیز در نظر دارند محدودیت‌ها را کاهش دهند، اما گزارش‌ها حاکی است که احتمالا شمار مبتلایان روزانه به کرونا در آمریکا تا اول ماه آینده میلادی هشت برابر افزایش یابد و به ۲۰۰ هزار نفر در روز برسد و تعداد قربانیان روزانه نیز به ۳۰۰۰ نفر اوج بگیرد.

منابع: خبرگزاری فرانسه، وولد او مترز، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG