لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مرز ۱۵ میلیون نفر گذشت


 بر اساس آمارهای رسمی، نشانه‌ای از کاهش شتاب شیوع کرونا در جهان دیده نمی‌شود.
بر اساس آمارهای رسمی، نشانه‌ای از کاهش شتاب شیوع کرونا در جهان دیده نمی‌شود.

برآوردهای خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که شمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در جهان روز چهارشنبه اول مردادماه از ۱۵ میلیون نفر گذشت.

تعداد مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کووید۱۹ نیز تا روز چهارشنبه ۶۱۶ هزار نفر بوده است.

این گزارش می‌افزاید اوج‌گیری شمار مبتلایان در جهان در حالی ادامه دارد که کشورها هنوز در خصوص نحوه مقابله با شیوع کرونا دچار اختلاف هستند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که کشورش با حدود چهار میلیون مورد ابتلا، بیشترین شمار مبتلایان را در جهان دارد، می‌گوید متاسفانه احتمال بدتر شدن وضعیت شیوع کرونا تا زمان رسیدن به یک وضعیت بهتر وجود دارد.

او برخلاف ماه‌های گذشته، هم خود در انظار عمومی ماسک می‌زند و هم به شهروندان آمریکایی گفته است که از ماسک استفاده کنند.

شمار مبتلایان روزانه در آمریکا طی هفته‌های گذشته در برخی روزها به بالای ۷۰ هزار مورد نیز رسیده است.

به رغم این، در حالی که انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر در راه است و اقتصاد کشور نیز از شیوع کرونا به شدت آسیب دیده است، برخی ایالت‌های آمریکا که با شیوع گسترده‌تر کرونا مواجه هستند، نسبت به اعمال محدودیت‌های شدید مقاومت نشان می‌دهند.

اوج‌گیری کرونا در حالی ادامه دارد که برخی کشورها در حال اعمال محدودیت‌های سفت و سخت اجتماعی و برخی دیگر در حال کاهش محدودیت‌ها هستند.

پنج کشور دارای بیشترین شمار مبتلایان در جهان، آمریکا، برزیل، هند، روسیه و آفریقای جنوبی هستند و برآوردهای خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد شیوع کرونا در قاره آمریکا به سرعت شتاب گرفته و نیمی از کل مبتلایان و فوتی‌های ویروس از همین قاره است.

این گزارش می‌افزاید بر اساس آمارهای رسمی، نشانه‌ای از کاهش شتاب شیوع کرونا در جهان دیده نمی‌شود.

به نوشته ررویترز، «از زمان اعلام شیوع کرونا در شهر ووهان چین در اوایل ژانویه، ۱۵ هفته طول کشید تا شمار مبتلایان به دو میلیون نفر برسد، اما از ۲۳ تیرماه تا روز چهارشنبه، یعنی ظرف مدت هشت روز، دو میلیون نفر به شمار مبتلایان در جهان اضافه شده است».

رویترز می‌گوید کارشناسان امور بهداشتی بر این نظر هستند که منابع رسمی، آمارهای مبتلایان و فوتی‌ها را به ویژه در کشورهایی که ظرفیت محدودی برای انجام تست کرونا دارند، کمتر از واقعیت گزارش می‌دهند.

اما همین آمارهای اعلام شده رسمی نیز نشان می‌دهد شمار مبتلایان به کرونا طی هفت ماه گذشته دست‌کم سه برابر تعداد سالانه مبتلایان شدید به ویروس آنفلوانزا است که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است.

شمار فوتی‌ها در همین دوره نیز تقریبا با تعداد مرگ‌ومیر سالانه آنفلوانزا در جهان برابری می‌کند.

برزیل با دو میلیون و ۱۵۰ هزار مبتلا و ۸۱ هزار فوتی، هند با بیش از یک میلیون مبتلا و ۴۰ هزار فوتی نیز با چالش رشد چشمگیر آهنگ شیوع کرونا مواجه هستند.

در هند علاوه بر شیوع ویروس، باران‌های موسمی و سیلاب‌های شدید نیز کشور را دچار مشکل کرده است.

در آفریقای جنوبی دو وزیر کابینه دولت مبتلا به کرونا شده و شمار کل مبتلایان به بالای ۳۷۲ هزار و شمار فوتی‌ها به بالای پنج هزار نفر رسیده است.

طی دو هفته گذشته شمار مبتلایان روزانه در این کشور به حدود ۱۰ هزار نفر اوج گرفته و بعد از آمریکا، برزیل و هند در مقام چهارم قرار گرفته است.

ایران نیز با بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ مورد فوتی رسمی اعلام شده، در مقام نهم دنیا و مقام دوم آسیا بعد از هند قرار گرفته است.

منابع: رویترز و وورلد او مترز/ ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG