لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

مجلس نمایندگان آمریکا به لغو فرمان ترامپ برای ممنوعیت مسافرتی رای داد


نمایی از کنگره آمریکا که شامل مجلس نمایندگان و سنا می‌شود.
نمایی از کنگره آمریکا که شامل مجلس نمایندگان و سنا می‌شود.

مجلس نمایندگان ایالات متحده روز چهارشنبه دوم مرداد به لغو ممنوعیت مسافرتی که دولت دونالد ترامپ به اجرا گذاشته است و همچنین محدود کردن بیشتر قدرت رئیس‌جمهوری در زمینه اعمال ممنوعیت ورود به خاک ایالات متحده رای مثبت داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مصوبه یک پیروزی نمادین برای مسلمانان آمریکایی و گروه‌های حقوق مدنی است.

لایحه یاد شده که با ۲۳۳ رای موافق در برابر ۱۸۳ رای مخالف در مجلس نمایندگانِ تحت کنترل دمکرات‌ها تصویب شد، ابتدا در ماه مارس ارائه شد ولی به دلیل شیوع کرونا رای‌گیری برای آن به تاخیر افتاد.

آسوشیتدپرس در گزارش خود تصریح کرده است احتمال تصویب لایحه شده در سنای آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان است، ضعیف به نظر می‌رسد. با این حال تصویب آن در مجلس نمایندگان همچنان موجب رضایت وکلایی است که از مدت‌ها پیش خواستار اقدام علیه ممنوعیت مسافرتی بودند که از نظر آنها تبعیض‌آمیز است.

فرهانا خِرا، مدیر اجرایی گروه وکلای مسلمان، که از این لایحه حمایت کرده بود گفته است: «این لحظه‌ای تاریخی برای مسلمانان است».

او افزود: تصویب لایحه «نه به ممنوعیت»، به «مسلمانان، که ورودشان توسط دولت ترامپ ممنوع شده و مقصر جلوه داده می‌شوند، نشان می‌دهد که ما مستحق حقوق و کرامت هستیم».

به جز دمکرات‌ها که همگی از این لایحه حمایت کردند، ویل رید و برایان فیتزپاتریک، نمایندگان جمهوریخواه از ایالت‌های تگزاس و پنسیلوانیا، نیز به آن رای مثبت دادند.

کاخ سفید در ماه مارس با این لایحه مخالفت کرده و در بیانیه‌ای گفته بود که برداشتن ممنوعیت مسافرتی «امنیت ملی ایالات متحده را به خطر می‌اندازد» و این ممنوعیت «محور اصلی تلاش‌های دولت برای محافظت از آمریکایی‌ها در برابر شیوع کرونا است».

دمکرات‌ها پیش از رای‌گیری روز چهارشنبه مرتبا از فرمان اجرایی دولت ترامپ برای ممنوعیت ورود انتقاد کرده بودند. این ممنوعیت نخستین بار ژانویه سال ۲۰۱۷ اعمال ‌شد.

آخرین نسخه فرمان ممنوعیت ورود دولت ترامپ، مسافران پنج کشور عمدتا مسلمان شامل ایران، سومالی، یمن، سوریه و لیبی را در بر می‌گیرد. به علاوه مقام‌های کره شمالی و ونزوئلا و خانواده‌هایشان نیز مشمول این ممنوعیت می‌شوند.

لایحه تصویب شده در مجلس نمایندگان آمریکا همچنین تبعیض مذهبی در فرم‌ قانون مهاجرت را ممنوع کرده و دست دستگاه اجرایی برای محدود کردن ورود گروه‌های مشخصی از مردم را می‌بندد.

به گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، رئیس‌جمهوری ایالات متحده اوایل سال جاری محدودیت مسافرتی را به شش کشور دیگر بسط داده است که از جمله آنها می‌توان به قرقیزستان عمدتا مسلمان و سودان، و همچنین نیجریه اشاره کرد که پنجمین کشور بزرگ مسلمان‌ جهان است.

XS
SM
MD
LG