لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

ابراز نگرانی ریچارد رتکلیف از احتمال محاکمه دوباره زاغری پس از پایان محکومیتش


ریچارد رتکلیف همراه با نازنین زاغری و دخترشان
ریچارد رتکلیف همراه با نازنین زاغری و دخترشان

ریچارد رتکلیف ابراز نگرانی کرده است که وقتی حکم نازنین زاغری- رتکلیف اسفند امسال به پایان برسد، او برای بار دوم دادگاهی شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای رتکلیف بار دیگر از حکومت جمهوری اسلامی انتقاد کرد که از زندانیان به عنوان «گروگان» در مقابل دیگر کشورها استفاده می‌کند.

نازنین زاغری- رتکلیف به اتهام جاسوسی به پنج‌سال حبس محکوم شده است.

ریچارد رتکلیف به تلویزیونی «آی‌تی‌وی» بریتانیا گفت: «فکر می‌کنم آنها پشت درهای بسته می‌گویند که پرونده دومی در کار است، آنها از این حرف می‌زنند که آن را به جریان بیندازند».

او افزود که نگرانم این اتفاق بیفتد.

آقای رتکلیف همچنین خواستار روشن شدن ارتباط بین بازداشت همسرش با بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران برای لغو معامله‌ای تسلیحاتی در زمینه خرید ۱۵۰۰ تانک چیفتن در اوایل انقلاب شده است.

به‌دنبال سقوط حکومت محمدرضا پهلوی در بهمن ۱۳۵۷، بریتانیا حاضر نشد که این تانک‌ها را به رژیم جدید جمهوری اسلامی تحویل دهد و در عین حال از بازپس دادن پول تانک‌ها خودداری کرد.

دولت بریتانیا پیشتر اذعان کرده که تا ۳۰۰ میلیون پوند به ایران بدهکار است ولی هر دو کشور هرگونه رابطه بین این بدهی و بازداشت خانم زاغری را تکذیب کرده‌اند.

ریچارد رتکلیف در بخشی از مصاحبه‌اش گفته است: «قاعدتا نباید رابطه‌ای باشد. این اقدامی کاملا شنیع است که افراد را نگه داشته و از آنها به عنوان گروگان استفاده کرد».

خانم زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، فروردین ۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه امام توسط حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به اتهام «تلاش برای براندازی نرم» به پنج سال حبس محکوم شد، اتهام‌هایی که او، وکیلش و بنیاد تامپسون رویترز به‌شدت رد کرده‌اند.

به دنبال شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، نازنین زاغری ۲۷ اسفند پارسال به قید وثیقه از زندان اوین به مرخصی آمد. مرخصی او با پابند الکترونیکی تا کنون چند بار تمدید شده است و اجازه ندارد که از ۳۰۰ متری خانه پدر و مادرش دورتر برود.

محمود بهزادی راد، وکیل خانم زاغری، دوم اردیبهشت امسال از پیگیری برای آزادی مشروط موکلش خبر داد.

او گفت با توجه به این‌که تنها یک‌سال از پنج سال حبس نازنین زاغری باقی مانده است، او می‌تواند مشمول آزادی مشروط شود.

XS
SM
MD
LG