لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

احضار سفیر ایران در کره‌جنوبی در پی تهدید تهران به شکایت از سئول


سعید بادامچیان شبستری، سفیر ایران در کره جنوبی، هنگام تسلیم استوارنامه خود به رئیس‌جمهوری این کشور در روز پنجم دی ۹۷.
سعید بادامچیان شبستری، سفیر ایران در کره جنوبی، هنگام تسلیم استوارنامه خود به رئیس‌جمهوری این کشور در روز پنجم دی ۹۷.

در پی تهدید ایران به شکایت از کره جنوبی در مراجع بین‌المللی به‌دلیل مسدود کردن پول نفت صادراتی در بانک‌های این کشور، وزارت خارجه کره‌جنوبی سفیر ایران در این کشور را احضار کرد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ۲۹ تیرماه گفته بود در صورت عدم نتیجه‌گیری از فعالیت‌های دیپلماسی و ادامه بلوکه شدن دارایی‌های ایران در کره جنوبی ضمن احضار سفیر این کشور، مطالبات قانونی ایران را از طریق مراجع بین‌المللی پیگیری خواهیم کرد.

او با متهم کردن کرده جنوبی به داشتن «رابطه ارباب ــ رعیتی» با آمریکا خواستار آزادسازی فوری دارایی‌های ایران شد.

روزنامه تایمز و خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز سه‌شنبه ۳۱ تیرماه گزارش دادند که در پی تهدیدها و اظهارت موسوی، سعید بادامچیان شبستری سفیر تهران در سئول به وزارت خارجه کره جنوبی احضار شد.

وزارت خارجه کره جنوبی با ابراز تاسف از اظهارات «نامناسب» موسوی اعلام کرد: سفیر ایران به این وزاتخانه گفته است اظهارات موسوی «بازتاب‌دهنده موضع دولت ایران نیست» و خواستار تفاهم سئول درباره این موضوع شده است.

این گزارش می‌گوید هفت میلیارد دلار پول نفت ایران از سپتامبر پارسال و به‌دلیل تحریم‌های آمریکا در دو بانک کره جنوبی مسدود شده است.

بر اساس تحریم‌های آمریکا، ایران تنها می‌تواند از این دارایی‌ها برای واردات کالاهای انسان‌دوستانه مانند مواد غذایی و دارو از کره جنوبی استفاده کند، اما آمارهای گمرک این کشور نشان می‌دهد که کل صادرات کره جنوبی به ایران در نیمه اول سال جاری میلادی به ۹۰ میلیون دلار نیز نمی‌رسد.

قبل از تحریم‌های آمریکا، کره جنوبی سالانه چهار میلیارد دلار صادرات و هشت میلیارد دلار واردات از ایران داشت.

واردات کره جنوبی از ایران در نیمه اول سال جاری تنها پنج میلیون دلار بوده است.

اخیرا مذاکراتی برای فروش دارو و تجهیزات پزشکی کره جنوبی به ایران آغاز شد و برخی اقلام دارویی نیز صادر شد.

بر اساس آماری که شرکت اطلاعات کالا، کپلر، در اختیار رادیو فردا قرار داده، کل نفت صادراتی ایران به کره جنوبی از شهریور ۹۷، زمانی که آمریکا محدودیت‌هایی برای صادرات نفت ایران وضع کرد تا فروردین پارسال، ۴۷ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه بوده است.

ارزش این میزان از نفت با توجه به قیمت‌های نفت در دوره یاد شده حدود ۲.۸ تا سه میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

بدین ترتیب بخش اعظمی از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی مربوط به قبل از شهریور ۹۷ و تحریم‌های آمریکا است.

واکنش وزارت خارجه ایران

در همین حال، روابط عمومی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای به خبر خبرگزاری رسمی کره جنوبی- یونهاپ واکنش نشان داد و اعلام کرد: «سفیر جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی به وزارت خارجه محل احضار نشده، بلکه دعوت شده است.»

وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده است: «متاسفانه خبرگزاری یونهاپ در اقدامی غیر حرفه‌ای، خبری بی اساس را منتشر کرده است.»

وزارت امور خارجه ایران در خصوص دارائی‌های این کشور در کره جنوبی گفته است که «پیگیری همه جانبه» همچنان در دستور کار قرار دار دارد.

منابع: روزنامه تایمز کره جنوبی، خبرگزاری یونهاپ، کپلر، رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG