لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

جمعیت ایران در سال ۲۱۰۰؛ رو به افزایش یا زوال؟


ارزیابی سازمان ملل حاکی است که جمعیت ایران در سال جاری میلادی به ۸۴ میلیون نفر بالغ خواهد شد.
ارزیابی سازمان ملل حاکی است که جمعیت ایران در سال جاری میلادی به ۸۴ میلیون نفر بالغ خواهد شد.

نتیجه تحقیقات گروهی از دانشمندان که در مجله پزشکی معتبر «لَنسِت» منتشر شده است، می‌گوید انتظار می‌رود که جمعیت ایران تا سال ۲۰۴۹ به بالاترین حد خود، یعنی بالای ۹۵ میلیون نفر برسد، اما در سال ۲۱۰۰ به ۷۰ میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

این گزارش آمارهای سازمان ملل بر اساس برنامه «اهداف توسعه پایدار» را نیز در کنار آمارها و برآوردهای خود جهت مقایسه آورده است.

آمارهای سازمان ملل بر اساس سناریوی اهداف «توسعه پایدار» می‌گوید جمعیت ایران بر اساس این الگو در سال ۲۱۰۰ به حدود ۶۲ میلیون نفر خواهد رسید.

لنست می‌نویسد نرخ باروری در ایران در سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۷۳ فرزند به ازای هر زن بوده و در پایان قرن حاضر به ۱.۵۵ فرزند کاهش خواهد یافت.

این گزارش می‌افزاید انتظار می‌رود جمعیت بیش از ۲۰ کشور شامل ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، تایلند و اسپانیا تا هشتاد سال دیگر نصف شود.

چین هم اکنون با ۱.۴ میلیارد نفر، پرجمعیت‌ترین کشور جهان است اما تا پایان قرن جمعیت آن به ۷۳۰ میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

اما انتظار می‌رود جمعیت برخی دیگر از کشورها خصوصا مناطق جنوب صحرای آفریقا در سال ۲۱۰۰ سه برابر شده و به سه میلیارد نفر برسد.

در پایان این قرن، هند با ۱.۱ میلیارد نفر پرجمعیت‌ترین کشور جهان خواهد بود. انتظار می‌رود جمعیت نیجریه چهار برابر شده و به ۷۹۰ میلیون نفر برسد و در مقام دوم جهان قرار بگیرد.

لنست می‌نویسد جمعیت جهان در سال ۲۰۱۷ حدود هفت میلیارد و ۶۴۰ میلیون نفر تخمین زده می‌شود و انتظار می‌رود در سال ۲۰۶۴ به بیشترین حد خود، حدود ۹.۷ میلیارد نفر برسد، اما در پایان قرن به ۸.۸ میلیارد نفر کاهش خواهد یافت.

بر اساس سناریوی اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، بهترین حالت برای رشد جمعیت جهان تا پایان قرن، رسیدن آن به ۶.۳ میلیارد نفر است.

گزارش لنست می‌نویسد افت جمعیت جهان پیامی مثبت به دوستداران محیط زیست است، خصوصا کسانی که دغدغه تامین مواد غذایی و رشد تولید گازهای گلخانه‌ای را دارند، اما می‌تواند از منظر اقتصادی و نیروی کار برای کشورها دردسرساز باشد.

بر اساس گزارشی که در سایت سازمان ملل منتشر شده است، این نهاد بین‌المللی گزینه‌ها و احتمالات متفاوتی از روند رشد جمعیت جهان در نظر گرفته است که جزئیات مربوط به کشورها، از جمله ایران را نیز در بر می‌گیرد.

سازمان ملل می‌گوید احتمالا جمعیت جهان در سال جاری میلادی به ۷.۸ میلیارد نفر برسد؛ با شتاب بالای نرخ باروری، این رقم در سال ۲۱۰۰ به ۱۵.۶ میلیارد نفر و با نرخ باروری پایین به ۷.۳ میلیارد نفر خواهد رسید.

ارزیابی سازمان ملل حاکی است که جمعیت ایران در سال جاری میلادی به ۸۴ میلیون نفر بالغ خواهد شد.

بر اساس سناریوی نرخ باروری بالا، انتظار می‌رود جمعیت ایران تا پایان قرن به ۱۴۳ میلیون نفر و با نرخ باروری متوسط به ۹۸ میلیون نفر و با نرخ باروری پایین، به زیر ۶۵ میلیون نفر برسد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی تاکنون به دفعات از لزوم افزایش نرخ باروری در کشور سخن گفته است.

رهبر جمهوری اسلامی ۱۴ خرداد امسال در یک سخنرانی عمومی مجددا به موضوع جمعیت در ایران اشاره کرد و گفت: «گزارش‌های متقن به ما می‌گوید که کشورمان به سرعت به سمت پیری پیش می‌رود، این خیلی خبر دهشتناک و بدی است».

او در همین زمینه خواستار افزایش جمعیت ایران به ۱۵۰میلیون نفر شده است.

منابع: لنست، سازمان ملل، رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG