لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از پایگاه تاجی در عراق عقب‌نشینی کردند


نیروهای آمریکایی در پایگاه نظامی تاجی عراق
نیروهای آمریکایی در پایگاه نظامی تاجی عراق

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا روز یکشنبه دوم شهریور پایگاه نظامی تاجی در عراق را تخلیه و آن را تحویل نیروهای امنیتی عراق داد.

خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از شاهدان عینی و ائتلاف بین‌المللی مخابره کرد.

پایگاه تاجی در بیست کیلومتری شمال بغداد قرار دارد و در ماه‌های اخیر مرتبا هدف حملات گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران بوده است.

ائتلاف بین‌المللی در بیانیه‌ای گفته است: «جابجایی پرسنل نظامی ائتلاف بخشی از طرح وسیع آن است که با دولت عراق هماهنگ شده است».

این بیانیه می‌افزاید پایگاه تاجی تا دو هزار نیرو را در خود جا داده بود که بسیاری از آن‌ها تابستان امسال تخلیه شدند.

ائتلاف بین‌المللی می‌گوید که نیروهای آن ظرف روزهای آینده پس از نهایی کردن تحویل تجهیزات به نیروهای امنیتی عراقی این پایگاه را ترک می‌کنند.

عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بار دیگر وعده‌اش مبنی بر بیرون کشاندن نیروهای باقیمانده ایالات متحده در عراق را مورد تاکید قرار داد.

آمریکا حدود پنج هزار نیرو در این کشور دارد و ائتلاف بین‌المللی نیز بیش از ۲۵۰۰ نیرو.

پارلمان عراق امسال قانونی را از تصویب گذراند که در آن خواستار خروج نیروهای خارجی از این کشور شد که سربازان آمریکایی و ائتلاف، شامل بخشی از این عقب‌نشینی می‌شوند.

این مصوبه پس از حمله پهپادی روز ۱۳ دی‌ماه پارسال ارتش آمریکا به قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، و ابومهدی المهندس، فرمانده گروه شیعه حشد الشعبی، در نزدیکی فرودگاه بغداد به تصویب رسید.

این دو فرمانده ایرانی و عراقی همراه با چند نفر دیگر در این حمله کشته شدند.

XS
SM
MD
LG