لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

نتانیاهو: در حال تدارک پروازهای مستقیم به امارات با استفاده از آسمان عربستان هستیم


بنیامین نتانیاهو برای توضیح برنامه پروازهای اسرائیل به امارات در فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون در تل‌آویو حضور یافت.
بنیامین نتانیاهو برای توضیح برنامه پروازهای اسرائیل به امارات در فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون در تل‌آویو حضور یافت.

نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه ۲۷ مرداد گفت کشورش «آماده پروازهای مستقیم به امارات متحده عربی با استفاده از حریم هوایی عربستان، به عنوان بخشی از عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات است».

بنیامین نتانیاهو برای توضیح برنامه پروازهای اسرائیل به امارات همراه با وزیر راه و ترابری دولت خود در فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون در تل‌آویو حضور یافته بود.

به گزارش رویترز، آقای نتانیاهو گفت کشورش در حال آماده‌سازی پروازهای مستقیم بین تل‌آویو و دوبی و ابوظبی با عبور از آسمان عربستان است.

اسرائیل و امارات روز ۲۳ مرداد، در «توافقی تاریخی» که از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام شد، عادی‌سازی روابط خود را آغاز کردند.

امارات با این توافق پس از ۴۹ سال از آغاز موجودیت خود، اسرائیل را به رسمیت شناخته است.

توافق یاد شده شامل گشایش سفارتخانه در کشورهای یکدیگر، پروازهای مستقیم و طیف وسیعی از همکاری‌های دو جانبه اقتصادی، بازرگانی، فرهنگی، ورزشی، امنیتی و امور دیگر است.

بنیامین نتانیاهو چهار روز پس از این اعلام این توافق گفت: پروازهای مستقیم بین اسرائیل و امارات از حریم هوایی عربستان به این معنی است که گردشگران پس از سه ساعت پرواز به کشور مقابل می‌رسند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که ریاض با پروازهای مستقیم بین اسرائیل و امارات با عبور از حریم هوایی عربستان موافقت کرده است و تنها جزئیات آن باید تعیین شود.

عربستان دو سال پیش با پروازهای خطوط هوایی ایرایندیا بین هند و اسرائیل با عبور از حریم هوایی خود موافقت کرد؛ این امر پروازهای بین دو کشور را حدود سه ساعت کوتاه‌تر کرد.

با وجود این، عربستان به شرکت اسرائیلی العال که در مسیر هند- تل‌آویو پروازهای متعدد دارد، اجازه مشابه نداد.

با وجود این، از سخنان نخست‌وزیر اسرائیل چنین برمی‌آید که دولت او از ریاض خواسته است با انجام تمامی پروازهای اسرائیلی در مسیر شرق، از آسمان عربستان موافقت کند.

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه گفت عبور پروازها از آسمان عربستان زمان پروازهای بین اسرائیل و کشورهای شرق آسیا را کوتاه خواهد کرد.

میری رگو، وزیر راه اسرائیل، نیز گفت که شرکت هواپیمایی اسرائیلی «ایسرا ایر» آماده انجام پروازهای مستقیم بین تل‌آویو و دوبی و ابوظبی است.

وی افزود: «به زودی بشارت نهایی شدن این امر را به مردم خواهیم داد».

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، شرکت الاتحاد نیز از سوی امارات این پروازها را انجام خواهد داد.

نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه در جمع خبرنگاران ارزیابی کرد که گردشگری بین اسرائیل و امارات رونق بگیرد و اقتصاد اسرائیل از مزایای کلان تجاری و معاملات با امارات به طرز «خیره‌کننده‌ای» بهره‌مند شود.

بنیامین نتانیاهو گفت امارات برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ که مانند «تزریق‌های کلان به عرصه اقتصاد اسرائیل است» ابراز آمادگی کرده است.

وی از جمله از مذاکرات دولتش با سران ابوظبی برای سرمایه‌گذاری امارات در عرصه‌های تجارت هوایی، فن‌آوری، مناطق آزاد بازرگانی، کمک به شهرها و شهرک‌های عرب‌نشین اسرائیلی و انجام صدها و هزاران طرح بزرگ دیگر که برای هر دو کشور «بسیار ثمربخش خواهد بود» خبر داد.

«امارات به‌دنبال اجرای سریع توافق است»

در همین حال، وزیر خارجه امارات تاکید کرده که این کشور در عملی کردن تمامی بندهای توافق راسخ بوده و خواهان اجرای سریع آن هستند.

عبدالله بن زاید آل نهیان روز ۲۶ مرداد در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اسرائیلی‌اش، اعلام کرد که خطوط تلفنی امارات و اسرائیل از این به بعد رسما برقرار خواهد شد.

همزمان، رئووِن ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل روز دوشنبه به طور رسمی از محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات، برای سفر به اسرائیل دعوت کرد.

آقای ریولین در این دعوت با ستایش از «شجاعت» رهبران امارات نوشت: «انشاءالله توافق رسمی عادی‌سازی مناسبات به زودی امضا شود».

رئیس‌جمهوری اسرائیل ابراز امیدواری کرده که گام امارات «چراغ راه کشورهای دیگر» برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل باشد.

الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل، روز یکشنبه گفته بود که پیوستن بحرین و عمان به روند عادی‌سازی رابطه با اسرائیل «قطعی» است و در میان کشورهای عربی آفریقایی نیز نام سودان در صدر کشورهایی است که به احتمال زیاد در آینده نزدیک با اسرائیل رابطه رسمی خواهد داشت.

جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ، ۲۵ مرداد گفته بود که عادی‌سازی رابطه عربستان و اسرائیل هم «اجتناب‌ناپذیر است».

XS
SM
MD
LG