لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

اوپک: تولید نفت ایران به زیر دو میلیون بشکه در روز سقوط کرده است


تولید نفت ایران در دوران قبل از تحریم‌ها سه میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه در روز بود.
تولید نفت ایران در دوران قبل از تحریم‌ها سه میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه در روز بود.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، می‌گوید تولید روزانه نفت ایران در ماه آوریل با ۵۳ هزار بشکه افت نسبت به ماه مارس به یک میلیون و ۹۶۹ هزار بشکه در روز سقوط کرده است.

تولید نفت ایران در دوران قبل از تحریم‌ها سه میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه در روز بود.

علاوه بر سقوط صادرات کشور، کاهش مصرف داخلی نفت نیز یکی از عوامل کاهش تولید نفت ایران است.

اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت منتشر کرد می‌گوید مصرف نفت ایران در ماه آوریل نسبت به مارس ۱۲۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. مصرف روزانه نفت خام ایران تا چند ماه پیش حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز بود.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران نیز روز سه‎شنبه از افزایش ذخیره‌سازی‌ نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی در ایران به خاطر شیوع کرونا خبر داده و گفته بود: «ذخیره‌سازی بنزین در ایران هم‌اکنون به بی‌سابقه‌ترین رقم تاریخی رسیده است».

بر اساس گزارش‌ها، مصرف بنزین ایران در دوران شیوع کرونا بیش از ۳۰ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

زنگنه دقیقا نگفت میزان ذخیره بنزین ایران به چه حدی رسیده، اما بر اساس آمارهای وزارت نفت، در اسفند سال ۹۷ ذخیره بنزین ایران ۱.۳۵ میلیارد لیتر بود.

همچنین بر اساس آمارهای شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، ایران بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت خام بی‌مشتری را در خشکی و نفتکش‌ها ذخیره کرده است.

هم اکنون تنها چین و سوریه مشتری نفت ایران هستند.

چین در سه ماهه ابتدایی سال به‌طور متوسط ۷۴ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. هنوز آمارهای دقیقی در رابطه با صادرات نفت ایران به سوریه منتشر نشده است، اما شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، قبلا گزارش داده بود که در ماه آوریل ۶.۸ میلیون بشکه، معادل روزانه ۲۲۵ هزار بشکه، نفت ایران راهی سوریه شده است.

اوپک می‌گوید برخلاف ایران، تولید کل مجموعه اوپک در ماه آوریل حدود ۱.۸ میلیون بشکه افزایش یافته و به ۳۰.۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.

عربستان ماه گذشته بیش از ۱.۵ میلیون بشکه به تولید خود افزود و به رقم ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز رساند، اما این کشور بر اساس توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان متعهد شده است در ماه جاری تنها ۸.۵ میلیون بشکه تولید نفت داشته باشد.

ریاض همچنین اعلام کرده که از ماه آینده داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه دیگر از تولید نفت خود خواهد کاست و به رقم ۷.۵ میلیون بشکه در روز می‌رساند.

اوپک می‌گوید مصرف جهانی روزانه نفت در سال جاری احتمالا بیش از ۹ میلیون بشکه کاهش یابد. مصرف جهانی روزانه نفت خام پارسال ۹۸ میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه بود.

این سازمان در ادامه می‌گوید پارسال نیاز جهانی به نفت اوپک روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش یافت و به ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید.

امسال این رقم با ۵.۶ میلیون بشکه کاهش به ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه سقوط خواهد کرد.

منابع: اوپک، کپلر، تانکر ترکرز، رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG