لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

استقبال گسترده فرانسوی‌ها از داستان‌های عشقی سارکوزی


نیکلا سرکوزی که ماسک به صورت زده است کتاب «زمان توفان» را برای مخاطبانش امضاء می‌کند.
نیکلا سرکوزی که ماسک به صورت زده است کتاب «زمان توفان» را برای مخاطبانش امضاء می‌کند.

در پی استقبال گسترده کتاب‌خوان‌های فرانسه، کتاب خاطرات رئیس‌جمهوری پیشین این کشور برای سومین هفته پیاپی، رتبه نخست پرفروش‌های فرانسه در تابستان ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داد.

کتاب جدید نیکولا سارکوزی با عنوان «زمان توفان‌ها» روایتگر داستان‌های عشقی پر فراز و نشیبی است که او در دو سال نخست ریاست‌جمهوری‌اش تجربه کرد؛ زمانی‌ که همسرش سسیلیا وی را ترک کرد و سارکوزی به دنبال عشقی پرشور با کارلا برونی، خواننده و مدل سابق، ازدواج کرد.

رتبه‌بندی‌ها نشان می‌دهد که کتاب خاطرات سارکوزی توانسته است که از آثار اخیر برخی از برجسته‌ترین نویسندگان فرانسه از جمله گیوم موسو و ژوئل دیکر پیشی بگیرد. ناشر کتاب سارکوزی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که تا کنون نزدیک به ۲۵۰ هزار نسخه از کتاب خاطرات رئیس‌جمهوری سابق فروش رفته و چاپ بعدی این کتاب در راه است.

سارکوزی به رغم ناکامی در احیای زندگی سیاسی و به ویژه زندگی شخصی خود پس از شکست در برابر فرانسوآ اولاند، نامزد حزب سوسیالیست در انتخابات ۲۰۱۲ ریاست‌جمهوری فرانسه، همچنان فرانسوی‌ها را شگفت‌زده می‌کند.

نیکلا سارکوزی به دنبال عشقی پرشور، با کارلا برونی، خواننده و مدل سابق، ازدواج کرد.
نیکلا سارکوزی به دنبال عشقی پرشور، با کارلا برونی، خواننده و مدل سابق، ازدواج کرد.

او در کتاب جدید خود همچنین به شرح ماجراهایی پرداخته است که به انتصاب دومینیک استراوس کان در مقام رئیس صندوق بین‌المللی پول انجامید، سیاستمداری که آن زمان به عنوان یکی از رقبای احتمالی سارکوزی برای برد صندلی ریاست‌جمهوری در کاخ الیزه به شمار می‌رفت.

استراوس کان به اتهام تجاوز به خدمت‌کار هتلی در نیویورک در سال ۲۰۱۱، وادار به استعفا و کناره‌گیری از مقام خود شد. او بعدها از این اتهام تبرئه شد.

از آن زمان به بعد، خود سارکوزی نیز به دست داشتن در پرونده‌های متعددی در رابطه با فساد و رسوایی‌های مالی و حزبی متهم شده است، از جمله این اتهامات می‌توان به کمک مالی معمر قذافی برای پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۰۷ اشاره کرد. سارکوزی متهم است که از این دیکتاتور کشته‌شده لیبی چمدان‌هایی پر از پول نقد برای تبلیغات و کارزار انتخاباتی خود دریافت کرده است.

نیکولا سارکوزی اندکی پس از پیروزی در انتخابات از قذافی دعوت کرد که برای دیدار با او به پاریس سفر کند؛ دیداری که در کاخ الیزه انجام شد. اما چهار سال بعد (در سال ۲۰۱۱)، پاریس در کنار لندن، ائتلاف عملیات نظامی خارجی علیه قذافی را تشکیل داد.

سارکوزی ۶۵ ساله نخستین رئیس‌جمهوری سابق فرانسه خواهد بود که برای پاسخگویی به اتهاماتی که در حین تصدی مقام به وی نسبت داده می‌شود، اکتبر آینده در برابر دادگاه حاضر خواهد شد.

سارکوزی متهم است که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش، یک قاضی را وادار به ارائه اطلاعات محرمانه کرده است. همچنین، دادگاه دیگر وی در رابطه با پول غیرقانونی کارزار انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۲ نیز احتمالا در اواخر سال جاری میلادی برگزار می‌شود.

سارکوزی از سال ۱۹۹۴ به این سو، نزدیک به ده عنوان کتاب با مضامین متنوع نوشته و روانه بازار کرده است، از جمله کتاب «شهادت‌نامه» که سال ۲۰۰۶ منتشر شد؛ یک سال پیش از آن‌که به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه انتخاب شود. گزارش‌ها حاکی است که تا کنون نزدیک به ۳۵۰ هزار نسخه از این کتاب فروش رفته است.

استقبال گسترده از نوشته‌های سارکوزی نشان می‌دهد که فارغ از اتهامات و رسوایی‌های متعددی که در کارنامه زندگی و سیاسی او نقش بسته است، هواداران پروپاقرص و دوآتشه‌ای دارد که همچنان برای امضای کتاب‌هایش صف می‌بندند.

XS
SM
MD
LG