لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

اوکراین: مصالحه‌ای که موجب تحقیر یاد قربانیان هواپیمای سرنگون شده توسط ایران شود را نمی‌پذیریم


دمیترو کولبا می‌گوید باید همه جزئیات درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی روشن شود و هرگاه دقیقاً بفهمیم چه اتفاقی رخ داده است، می‌توانیم درباره مبلغ غرامت گفت‌وگو کنیم.
دمیترو کولبا می‌گوید باید همه جزئیات درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی روشن شود و هرگاه دقیقاً بفهمیم چه اتفاقی رخ داده است، می‌توانیم درباره مبلغ غرامت گفت‌وگو کنیم.

در تازه‌ترین واکنش به مذاکرات پیرامون سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سپاه پاسداران، وزیر خارجه اوکراین تاکید کرد مصالحه‌ای با ایران که موجب تحقیر یاد قربانیان این سانحه ‌شود، منتفی ا‌ست.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف نیز با بازنشر توئیت گزارشگر رادیو فردا، به سخنان دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، پاسخ داده است.

وزیر خارجه اوکراین می‌گوید که پیش از برگزاری دور نخست مذاکره با ایران، حدود دو هفته پیش، از تعامل با تهران در راستای پیشبرد تحقیقات سانحه پرواز ۷۵۲ بسیار ناخوشنود بود اما در پی این مذاکرات محتاطانه امیدوار شد که طرفین بتوانند به نتیجه قابل ‌قبولی برسند.

آقای کولبا در مصاحبه با رادیو ملی اوکراین که بخشی از آن به بررسی تحولات پیرامون سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ایران اختصاص داشت، گفت: «غم و اندوه این فاجعه همواره در یاد ما باقی می‌ماند اما اگر عدالت اجرا شود، می‌توانیم این صفحه را در روابط کی‌یف و تهران ورق بزنیم».

او اظهار داشت: «باید همه جزئیات روشن شود و هرگاه دقیقاً بفهمیم چه اتفاقی رخ داده است، می‌توانیم درباره مبلغ غرامت گفت‌وگو کنیم. مصالحه‌ای که یاد قربانیان و بستگان‌شان را تحقیر ‌کند و یا مطالبات‌مان را تامین نکند نمی‌پذیریم».

در همین حال، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف با باز نشر توئیت خبرنگار رادیو فردا درباره این اظهارات وزیر خارجه اوکراین، در واکنش به سخنان او نوشت: «همان‌گونه که طی مذاکرات اخیر سازنده و ثمر‌بخش در کی‌یف عنوان شد هرگونه مصالحه درباره پرداخت غرامت فقط براساس مقررات بین‌المللی و طبق تعهدات موجود در کنوانسیون‌هایی خواهد بود که ایران عضو آن است».

منوچهر مرادی در پیام توئیتری دیگری افزود: «بی‌تردید ایران با احترام به قربانیان و بستگان، مطابق کنوانسیون‌هایی که در آن عضویت دارد عمل می‌کند».

دیپلمات‌های اوکراینی اخیراً به‌دفعات تاکید کرده‌اند نخست حقیقت و سپس غرامت. از آنجا که پاسخ سفیر ایران در اوکراین همراه با پیام توئیتری من منتشر شد، از او پرسیدم آیا تهران قصد دارد حقیقت را درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی علنی کند و چه زمانی ممکن است این اتفاق بیفتد. همچنین پرسیدم آیا می‌دانید که باید ثابت کنید خطای انسانی رخ داده و تکرار این حرف پاسخ به همه پرسش‌ها نیست.

سفیر ایران در اوکراین در پاسخ نوشت: «هدف از مذاکرات دوجانبه ارائه پاسخ به تمام سوالات است. همه چیز روشن است و هیچ چیزی پنهان نیست. بی‌تردید ما و دوستان اوکراینی در مسیری درست هستیم».

دمیترو سنگیریوف، کاشناس امور بین‌الملل، معتقد است یگانه دلیل پنهانکاری ایران درباره شرایط سرنگونی پرواز ۷۵۲ «عمدی بودن» این اقدام است.

او به رادیو فردا گفت: «توضیح ایران درباره سرنگونی غیرعمدی این هواپیما به‌هیچ وجه قابل‌قبول نبوده و بی‌دلیل نیست که اوکراین سولات متعددی از ایران مطرح کرده و منتظر پاسخ شفاف است».

به گفته آقای سنگیریوف، توضیحات ایران تاکنون «پوچ و بی‌ارزش بوده است، چه درباره اشتباه در تنظیمات سامانه موشکی تور و چه درباره اشتباه اوپراتور در تشخیص موشک و هواپیمای بوئینگ».

این کارشناس امور بین‌الملل افزود:‌ «تمام شواهد حاکی‌ از عمدی بودن اقدام ایران است. اگر این طور نیست ایران باید حقیقت را بگوید تا توضیحاتش درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری باورکردنی باشد».

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲ ساعاتی پس از آن سرنگون شد که ایران به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله پهپادی آمریکا، پایگاه نظامی این کشور در عراق را هدف موشک‌های خود قرار داد.

مقام‌های ایرانی به مدت سه روز اصرار داشتند که این هواپیما بر اثر نقص فنی سقوط کرده و متعاقباً گفتند که دلیل این سانحه، خطای انسانی و اشتباه در تنظیمات رادار و فقدان هماهنگی بین مامور سامانه و فرماندهان دفاع ضدموشکی بود.

اوکراین و کانادا می‌گویند که این روایت را قبول ندارند و همواره از ایران خواسته‌اند تحقیقات جامع و شفافی را در این زمینه انجام دهد.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG