لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

مرکز آمار ایران: ۱.۵ میلیون شغل ظرف یک‌سال از بین رفته است


گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که از بهار ۹۸ تا فصل مشابه امسال تقریبا ۱.۵ میلیون شغل در کشور از بین رفته است.

آمارهای این مرکز که روز دوشنبه ۲۳ تیر در سایت آن منتشر شده است نشان می‌دهد که به رغم از بین رفتن ۱.۵ میلیون شغل، نرخ بیکاری کاهش یافته است. دلیل این کاهش هم این است که شمار زیادی از افراد بیکاران از جستجوی برای یافتن شغل خسته شده و دیگر در پی آن نیستند.

در معادلات محاسبه نرخ بیکاری، افراد بیکارِ «در حال جستجوی کار» نیز لحاظ می‌شود و افرادی که در جستجوی کار نیستند در این آمار نمی‌آیند. با از بین رفتن ۱.۵ میلیون شغل ظرف یک‌سال گذشته، نرخ بیکاری در ایران حتی ۱.۱ درصد کاهش یافته و به ۹.۸ درصد رسیده است.

جزئیات آمارهای این مرکز نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی (شاغلان و کسانی که دنبال کار هستند) در بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳.۷ درصد کاهش یافته است. به عبارتی نزدیک به دو میلیون نفر یا کار خود را از دست داده‌اند و یا دیگر به دنبال جستجوی کار نیستند.

اشتغال جمعیت فعال ۱۵ سال و بیشتر نیز با افتی ۲.۹ درصدی مواجه شده است. همچنین تعداد افرادی که اشتغال ناقص دارند، از حدود ۱.۸ میلیون نفر در بهار پارسال به دو میلیون و ۴۵۲ هزار نفر در بهار امسال اوج گرفته است.

نکته مهم اینکه سهم جمعیت بیکار ۱۵ ساله و بیشتر که فارغ‌التحصیل آموزش عالی هستند، از كل بیکاران کشور در بهار پارسال حدود ۳۶ درصد بود، اما بهار امسال به ۴۰.۴ درصد اوج گرفته است.

نرخ بیکاری در دو استان لرستان و چهار محال و بختیاری حدود ۲۰ درصد و در ۱۵ استان بین ۱۰ تا ۱۴ درصد است.

مرکز پژوهش‌‌های مجلس خرداد امسال به کاهش نرخ بیکاری کشور در سال گذشته اشاره کرده و گفته بود: نرخ بیکاری در سال گذشته به این دلیل کاهش یافته که اصولاً ۲۷ درصد، یعنی تقریبا یک سوم از افراد، به دلیل دلسردی از یافتن شغل از بازار کار خارج شده‌اند.

نتایج محاسبات نشان می‌دهد در صورتی که این افراد دلسرد از جستجوی کار، همچنان در بازار کار باقی می‌ماندند (جستجوی کار را ادامه می‌دادند) نرخ بیکاری در زمستان ۱۳۹۸ به جای ۱۰.۶ درصد اعلام شده توسط مرکز آمار ایران به ۱۳.۶ درصد می‌رسید.

ارزیابی صندوق بین‌المللی پول نیز نشان می‌دهد نرخ بیکاری در ایران طی سال گذشته ۱۳.۶ درصد بوده و امسال به ۱۶.۳ درصد خواهد رسید.

منابع: مرکز آمار، صندوق بین‌المللی پول، رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG