لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

سه فیلم ایرانی در جشنواره ونیز؛ فیلم‌های منتخب ۲۰۲۰ اعلام شد


نمایی از «خورشید» ساخته مجید مجیدی که در بخش مسابقه جشنواره فیلم ونیز پذیرفته شده است.
نمایی از «خورشید» ساخته مجید مجیدی که در بخش مسابقه جشنواره فیلم ونیز پذیرفته شده است.

انتظار اهالی سینما روز سه‌شنبه هفتم مرداد به پایان رسید و فیلم‌های منتخب جشنواره امسال ونیز اعلام شد؛ اولین جشنواره بزرگی که پس از برگزاری جشنواره برلین در ماه فوریه، قرار است طلسم مخوف کرونا را که جشنوار‌ه‌های بزرگی چون کن و لوکارنو و کارلووی‌واری را به تعطیلی کشاند، بشکند.

امسال سه فیلم ایرانی در دو بخش اصلی جشنواره از جمله بخش مسابقه پذیرفته شده‌اند که حضور پررنگی را از سینمای ایران در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره ونیز - قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان - رقم خواهد زد.

فیلم «خورشید»، تازه‌ترین فیلم مجید مجیدی، در بخش مسابقه جشنواره پذیرفته شده است. این فیلم که با نام بین‌المللی «بچه‌های خورشید» عرضه شده، در جشنواره فجر سال گذشته، جایزه بهترین فیلم را به دست آورد. موضوع فیلمنامه این فیلم که مجیدی و نیما جاویدی آن را نوشته‌اند، کودکان کار است.

اما تازه‌ترین ساخته شهرام مکری که تاکنون نمایشی نداشته، با عنوان «جنایت بی‌دقت»، در بخش افق‌های جشنواره ونیز انتخاب شده است. این بخش که مانند بخش نوعی نگاه در کن به فیلم‌هایی اختصاص دارد که نگاه تازه‌ای را در سینما عرضه می‌کنند، داوران خاص خود را دارد و امسال میزبان نوزده فیلم خواهد بود.

چهارمین ساخته شهرام مکری که به تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر ساخته شده، فیلمی است در حال و هوای آثار قبلی این فیلمساز که این بار سوژه آن حول‌وحوش سینما می‌گردد. مکری پیشتر در جشنواره ونیز و همین بخش افق‌ها با فیلم تحسین‌انگیزِ «ماهی و گربه» درخشیده بود.

سینمای ایران در حضور پررنگ خود در ونیز، یک فیلم دیگر هم در بخش افق‌ها دارد: «دشت خاموش»، ساخته احمد بهرامی. بهرامی که به عنوان بازیگر در فیلم‌هایی چون «تخته‌سیاه» حضور داشته، پس از فیلم «پناه»، دومین تجربه کارگردانی خود را ارائه کرده است؛ فیلمی درباره مشکلات چند خانواده کارگر.

جشنواره جهانی فیلم ونیز از دوم تا یازدهم سپتامبر در جزیره لیدوی ونیز برگزار خواهد شد.
جشنواره جهانی فیلم ونیز از دوم تا یازدهم سپتامبر در جزیره لیدوی ونیز برگزار خواهد شد.

با این حال به نظر می‌رسد ونیز امسال روزهای پرسروصدایی نخواهد داشت. خالی بودن فهرست فیلم‌های این جشنواره از فیلمسازان بزرگ و بنام جهان، همه را متعجب کرد. بسیاری انتظار داشتند با برپا نشدن جشنواره کن امسال، ونیز مملو باشد از نام‌های بزرگ، اما ظاهراً تهیه‌کنندگان و فیلمسازان نامدار بسیاری ترجیح داده‌اند از عرضه فیلم خود در ونیز امسال خودداری کنند و فیلم‌ها را برای شرایط بهتری در سال آینده نگه دارند.

آندره‌ی کونچالوفسکی، میشل فرانکو و عاموس گیتایی از مشهورترین نام‌های حاضر در بخش مسابقه امسال‌اند. کونچالوفسکی، فیلمساز روس که بارها در جشنواره مختلف تحسین شده اما در سال‌های اخیر حضور پررنگی نداشته، با فیلم تازه‌ای به نام «رفقای عزیز» در ونیز حاضر خواهد بود.

«سفارش تازه»، تازه‌ترین ساخته میشل فرانکو، فیلمساز مکزیکی، است که داستان ورود چند فقیر به یک مراسم عروسی مجلل را روایت می‌کند. او با فیلم‌های پیشین خود نظیر «بعد از لوسیا» و «دخترآوریل» جوایزی را از جشنواره کن به خانه برده بود.

عاموس گیتایی، فیلمساز اسرائیلی، هم با فیلم «شبی در حیفا» در بخش مسابقه حضور خواهد داشت. کیوشی کوروساوا، اما دانته، جیان فرانکو روزی، و مالگوزاتا اسزوموفسکا دیگر فیلمسازانی هستند که برای دریافت شیر طلای جشنواره ونیز با هم رقابت خواهند کرد.

فیلمسازانی چون ابل فرارا، آلیس رورواچر و فردریک وایزمن نیز با فیلم‌های تازه خود در بخش خارج از مسابقه حضور خواهند داشت.

امسال، جشنواره ونیز به شکل کوچک‌تری برگزار خواهد شد و برخی از بخش‌های آن حذف شده است. بخش مسابقه، افق‌ها و خارج از مسابقه سه بخش اصلی جشنواره‌اند و روزهای ونیز هم به عنوان بخش جنبی برگزار خواهد شد.

جشنواره امسال پس از یازده سال با فیلمی ایتالیایی افتتاح خواهد شد: «پیوندها»، ساخته دانیل لوچتی، که داستان بحران در روابط چند زوج در رم و ناپل دهه هشتاد را روایت می‌کند.

ریاست بخش مسابقه امسال با بازیگر برجسته استرالیایی، کیت بلانشت، خواهد بود که چهره‌هایی چون کریستی پویو، فیلمساز برجسته رومانیایی، و لودوین سینیه، بازیگر سرشناس فرانسوی، او را همراهی خواهند کرد. رئیس هیئت داوران در بخش افق‌ها کلر دنی، فیلمساز جنجالی فرانسوی، است.

جشنواره جهانی فیلم ونیز از دوم تا یازدهم سپتامبر در جزیره لیدوی ونیز برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG