لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

تداوم اعتراضات خشونت‌آمیز در مینیاپولیس در اعتراض به مرگ یک سیاه‌پوست


درگیری پلیس میناپولیس با معترضان به مرگ جرج فلوید که در بازداشت پلیس جان خود را از دست داد.
درگیری پلیس میناپولیس با معترضان به مرگ جرج فلوید که در بازداشت پلیس جان خود را از دست داد.

درگیری و اعتراضات خشونت‌آمیز به مرگ یک مرد سیاهپوست در بازداشت پلیس برای دومین شب پیاپی در برخی از محلات شهر مینیاپولیس ادامه یافت و جمعیت خشمگین تعدادی مغازه را غارت کرده و ساختمان‌ها و اتومبیل‌ها را به آتش کشیدند.

شهردار مینیاپولیس از فرماندار ایالت مینه‌سوتا خواست گارد ملی را به این شهر اعزام کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعتراضات که از غروب روز چهارشنبه هفتم خرداد شدت یافت و روز پنجشنبه نیز ادامه پیدا کرد خسارات شدیدی به جای گذاشته است.

دلیل اين اعتراضات مرگ یک مرد سیاهپوست در بازداشت پلیس است. در ویدئویی که از لحظات بازداشت این مرد به نام جورج فلوید منتشر شد می‌توان دید در حالی که او روی زمین افتاده یک مامور پلیس زانوی خود را روی گردن او گذاشته و به مدت طولانی گردن قربانی را فشار می‌دهد.

جورج فلوید بارها می‌گوید که نمی‌تواند نفس بکشد و پس از لحظاتی توان حرف زدن و حرکت کردن را از دست می‌دهد.

جکوب فری، شهردار مینیاپولیس، از معترضان خواست که آرامش خود را حفظ کنند و در توئیتی نوشت: «مردم مینیاپولیس، نباید اجازه دهیم که یک فاجعه به فاجعه‌های بیشتری منجر شود».

در ویدئویی که از لحظات بازداشت جورج فلوید منتشر شده است می‌توان دید در حالی که او روی زمین افتاده است یک مامور پلیس زانوی خود را روی گردن او گذاشته و به مدت طولانی گردن قربانی را فشار می‌دهد.
در ویدئویی که از لحظات بازداشت جورج فلوید منتشر شده است می‌توان دید در حالی که او روی زمین افتاده است یک مامور پلیس زانوی خود را روی گردن او گذاشته و به مدت طولانی گردن قربانی را فشار می‌دهد.

موج اعتراضات به شهرهای دیگر آمریکا نیز گسترش یافته است. در کالیفرنیا جمعیت معترض به کشته شدن جورج فلوید یکی از بزرگراه‌های لس آنجلس را مسدود کرده و شیشه خودروهای پلیس راه را شکستند.

غارت پراکنده مغازه‌ها روز پنجشنبه در شهر مینیاپولیس ادامه یافت و یک شبکه تلویزیونی محلی گزارش داد چندین مغازه به آتش کشیده شده و ماموران آتش‌نشانی در محل حاضر شده‌اند.

یک مرد به ضرب گلوله در مقابل یک مغازه کشته شده و پلیس می‌گوید احتمالا صاحب مغازه به سوی او شلیک کرده است.

معترضان غروب روز سه‌شنبه در برابر ساختمان کلانتری شهر مینیاپولیس که جورج فلوید آنجا جان خود را از دست داد اجتماع کردند. پلیس بعدازظهر سه‌شنبه و پس از دریافت گزارشی در مورد استفاده از اسکناس‌های تقلبی او را مقابل یک مغازه مواد غذایی بازداشت کرده بود.

در اجتماع معترضان در برابر کلانتری مردم با سنگ و میله‌های آهنی به ساختمان حمله کرده و در مقابل، ماموران پلیس نیز به سوی معترضان گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور شلیک کردند. غروب روز چهارشنبه نیز درگیری‌ها در برابر همین کلانتری تکرار شد.

دفتر دادستانی آمریکا و شعبه اف‌بی‌آی در شهر مینیاپولیس روز پنجشنبه گفتند تحقیقات جنایی در مورد مرگ جورج فلوید را آغاز کرده و این پرونده در اولویت خواهد بود.

دونالد ترامپ نیز از نهادهای مسئول خواسته است که هر چه سریعتر تحقیقات در مورد این حادثه را انجام دهند.

اف‌بی‌آی اعلام کرده که یکی از محورهای این تحقیقات احتمال نقض حقوق مدنی قربانی است. مامور پلیسی که زانوی خود را روی گردن قربانی فشار می‌داد و سه مامور دیگر که در صحنه بازداشت حاضر بودند روز سه‌شنبه اخراج شدند.

شهردار مینیاپولیس خواستار اعلام جرم علیه ماموری شده که بدرفتاری او علت مرگ قربانی تلقی می‌شود.

شهردار مینیاپولیس از فرماندار ایالت مینه‌سوتا خواسته است که نیروهای گارد ملی را به این شهر اعزام کند ولی به گفته سخنگوی فرماندار، هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.

XS
SM
MD
LG