لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

زنگنه خواستار پیوستن آمریکا و کانادا به توافق کاهش تولید نفت شد


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران

وزیر نفت ایران خواستار پیوستن آمریکا و کانادا به توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک هم‌پیمان به رهبری روسیه شد.

بیژن نامدار زنگنه روز سه‌شنبه ۱۹ فروردین با انتشار توئیتی گفت که با رئیس اوپک مذاکره کرده و روز دوشنبه نیز با همتایان روسی و کویتی خود در مورد نحوه تصمیم‌گیری در اجلاس آتی بین اعضای اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت تماس‌های تلفنی داشته است.

قرار بود اجلاس اوپک و کشورهای هم‌پیمان روز دوشنبه به‌صورت کنفرانس ویدئویی برگزار شود، اما این اجلاس تا روز پنج‌شنبه به تعویق افتاد.

زنگنه می‌گوید در این مذاکرات تاکید شد که باید تولیدکنندگان دیگر کشورها از جمله آمریکا و کانادا هم در این موضوع مشارکت داشته باشند و قبل از برگزاری هر اجلاسی بین اوپک و غیر اوپک باید در خصوص ارقام پایه تولید هرکشور که الزاما مبنای کاهش تولید قرار می‌گیرد، توافق شود.

قبلا دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود احتمالا روسیه و عربستان تولید روزانه خود را به ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا بازارها به ثبات برسد.

او گفته بود آمریکا نیز آماده پیوستن به مذاکرات است. اما معلوم نیست این کشور تمایلی به کاهش تولید داشته باشد یا نه.

آقای ترامپ روز دوشنبه تهدید کرد اگر عربستان و روسیه به توافق نرسند، بر واردات نفت از آنها تعرفه بالایی وضع خواهد کرد.

قیمت نفت برنت از حدود ۷۰ دلار در ابتدای سال جاری میلادی، به خاطر شیوع کرونا و شکست اوپک و کشورهای هم‌پیمان برای کاهش دوباره تولید نفت، به حدود ۲۰ دلار سقوط کرد، اما بعد از اعلام آمادگی این کشورها برای مذاکرات بیشتر، دوباره به نزدیک ۳۳ دلار افزایش یافت.

XS
SM
MD
LG