لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر: ادای احترام و بناهای یادبود جدید برای قربانیان


حملات پس از گذشت ۱۷ سال هنوز بر سیاست‌های دولت آمریکا، فضای سیاسی کشور و زندگی روزمره مردم تاثیرگذار است.
حملات پس از گذشت ۱۷ سال هنوز بر سیاست‌های دولت آمریکا، فضای سیاسی کشور و زندگی روزمره مردم تاثیرگذار است.

آمریکایی‌ها با ادای احترام به قربانیان، برنامه‌های داوطلبانه و بناهای یادبود جدید سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر را برگزار می‌کنند. دو حمله طی سال گذشته نشان داد که خطر وقوع حملات تروریستی در نیویورک بزرگترین شهر آمریکا هنوز هم وجود دارد.

روز سه‌شنبه ۱۱ سپتامبر مراسمی با شرکت هزاران نفر از اعضای خانواده‌های قربانیان، جان به در بردگان و امدادگران در مرکز تجارت جهانی برگزار شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، در مراسم‌های دیگری که در محل دو حمله تروریستی دیگر برگزار شد شرکت کردند.

دونالد ترامپ و همسرش ملانیا در مراسم ادای احترام به قربانیان در بنای یادبود «برج صداها» در حومه شنکسویل، پنسیلوانیا شرکت کردند.

آقای ترامپ در مراسم هفدمین سالگرد حملات به برج دو قلوی تجارت جهانی و ساختمان وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، گفت: کشور در غم و اندوه خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را در این حادثه از دست دادند شریک است.

وی اظهار داشت: «ما همگی در غم از دست دادن مادران و پدران، خواهران و برادران، پسران و دختران، که در برج‌های دو قلو، پنتاگون و در اینجا، پنسلوانیا، از ما گرفته شده‌اند اندوهگین هستیم».

آقای ترامپ افزود: «ما به ایثار آنها از طریق تعهدشان به اینکه هرگز در برابر شیطان تسلیم نشدند و هر کاری برای امن نگهداشتن آمریکا انجام دادند، مفتخر هستیم».

رئیس‌جمهوری آمریکا که زاده نیویورک است سال گذشته در مراسم یادبود قربانیان یازده سپتامبر به گروه‌های تندرو و تروریستی هشدار داد که «آمریکا را نمی‌توان ترساند».

در حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به خاک آمریکا حدود سه هزار نفر کشته شدند. این حملات پس از گذشت ۱۷ سال هنوز بر سیاست‌های دولت آمریکا، فضای سیاسی کشور و زندگی روزمره مردم به خصوص در فرودگاه‌ها و ساختمان‌های عمومی تاثیرگذار است.

سال گذشته همزمان با جشن هالووین کامیونی با زیر گرفتن مردم در خط دوچرخه و به فاصله کمی از مرکز تجارت جهانی هشت نفر را کشت. در ماه دسامبر نیز به گفته نهادهای مسئول، فردی با یک بمب دست‌ساز قصد داشت در یکی از ایستگاه‌های مترو عملیات انتحاری انجام دهد.

به گفته مقامات مسئول، مظنونین هر دو حمله از گروه موسوم به «خلافت اسلامی» الهام گرفته بودند.

مراسم یادبود قربانیان حملات یازده سپتامبر هر سال با ادای احترام به قربانیان و خانواده‌های آنها و قرائت پیام‌های خانواده‌ها برگزار می‌شود. پس از پایان مراسم دو اشعه نورانی عظیم از محله منهتن به آسمان شهر نیویورک تابانده می‌شود.

در عین حال از مدت‌ها پیش تلاش شده که این مراسم را از سیاست تفکیک کنند. گروهی به نام « روز ۹.۱۱» که برای این مناسبت برنامه‌های داوطلبانه ترتیب می‌دهد از متقاضیان اجرای برنامه می‌خواهد تبلیغات سیاسی نکنند.

سازماندهندگان برنامه سالانه در نیویورک نيز به سیاستمداران اجازه می‌دهند در این مراسم شرکت کنند ولی از سال ۲۰۱۱ خواندن اسامی قربانیان و یا سخنرانی برای آنها ممنوع شده است.

از سودی دیگر بناهای یادبود بیشتری برای حملات یازده سپتامبر ساخته شده و یا در حال احداث هستند.

به بنای یادبود «برج صداها» در شنکسویل پنسیلوانیا به زودی ۴۰ زنگوله بادی که یادآوری ۴۰ قربانی در این نقطه هستند، افزوده خواهد شد.

و در حاشیه مرکز تجارت جهانی نیز به زودی کار احداث یک گذرگاه برای قدردانی از کارکنان نهادهای امدادرسان آغاز خواهد شد که ادای احترام به افرادی است که به دلیل مسمومیت ناشی از سقوط برج‌های تجارت جهانی بیمار شده و یا درگذشته‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG