لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

افزایش ایدز در ایران و تن فروشانی که تحت نظارت نیستند


مبتلایان به ایدز در ایران از طریق تزریق مواد مخدر که در گذشته تعداد بیشتری را به خود اختصاص می داد امروزه جای خود را به افرادی داده است که رابطه پر خطر جنسی دارند.
مبتلایان به ایدز در ایران از طریق تزریق مواد مخدر که در گذشته تعداد بیشتری را به خود اختصاص می داد امروزه جای خود را به افرادی داده است که رابطه پر خطر جنسی دارند.
وزير بهداشت جمهورى اسلامى ایران درباره گسترش ويروس اچ آى وى/ ايدز توسط تن ‌فروشان هشدار داد. به گفته او، گروه‌هايى كه ايدز را از طريق ارتباط‌ جنسى، منتقل مى كنند، در سراسر كشور پراكنده شده ‌اند. وزير بهداشت و درمان ایران كه از اين گروه به عنوان «روسپيان» نام برده است، می گوید که هر كدام از این افراد مى ‌توانند در سال ۵ تا ۱۰ نفر را به اين ويروس مبتلا كنند.



شهلا اعزازى، جامعه‌شناس و پژوهشگر مقيم تهران و همچنين عضو انجمن جامعه ‌شناسى ايران درباره اينكه چرا بعد از سال‌ها يك مقام مسوول درباره رواج ويروس ايدز از طريق رفتار جنسى «غير شرعى»، هشدار داده است، به رادیو فردا مى ‌گويد:

شهلا اعزازى: در مورد ايدز، مثل خيلى از مسائل ديگر، آمار متناقضى در ايران داريم. ولى آنچه كه مسلم است درصد بيماران مبتلا به ايدز كه حداقل شناخته شده اند، افزايش پيدا كرده.

قبلاً گفته مى شد كه بيشتر از طريق اعتياد اين ويروس دارد منتقل مى شود. فكر مى كنيد كه چرا الان واضح وزير بهداشت اعلام كرده است این روسپيان هستند كه بيشترين ميزان ويروس اچ آى وى را منتقل مى كنند؟

در ايران يك واقعيتى بود كه در ابتدا از لحاظ تزريق و معتادان اين مسئله ازدياد پيدا مى كرد. ولى اين حد دارد. بعد از يك مدتى روابط جنسى هم وارد مى شود و از طريق روابط جنسى هم شروع به افزايش مى كند. مسئله اى كه مطرح مى شود، (مبنی بر این) كه روسپى گرى باعث افزايش ايدز مى شود، مطلب درستى است با توجه به اين امر كه ما در نظر مى گيريم كه آنانى كه تن فروشى مى كنند، در ايران، به هيچ عنوان تحت هيچ نظارتى قرار ندارند.

بعضى از پژوهش هايى كه انجام داديم كه البته خيلى قابل تعميم نيست به همه، اما اصولاً زنانى كه در سطوح پائين سواد و يا حتى پائين فرهنگى هستند، كه ممكن است حتى ديپلم هم داشته باشند، در مورد بيمارى هاى جنسى، نه فقط ايدز، هر نوع بيمارى ديگر، اطلاعاتشان بسيار كم است و شايد به ظاهر افراد بيشتر توجه مى كنند.

مشكل اينجاست كه اين تعداد تن فروشى سازمان يافته و غير سازمان يافته در ايران و حداقل در تهران، رو به افزايش است، بدون كنترل است و يك چرخه گردش بيمارى را از مردان مبتلا به اين زنان و از اين زنان به مردان ديگر به وجود مى آورد.

خانم اعزازى، تن فروشى در خيلى از كشورهاى ديگر هم وجود دارد، ولى به هر حال طبق آن چيزى كه خودتان هم گفتيد، تحت نظارت بهداشتى است. شما فكر مى كنيد كه اين موضوع مد نظر وزارت بهداشت قرار بگيرد، اگر از لحاظ جامعه شناختى نمى تواند به اين موضوع كمك كند، حداقل آموزش داده شود و يا مراقبت هايى شود؟

به يقين، يكى از دغدغه هاى مسئولان بهداشت بايد همين مسائل باشد. اما من فكر مى كنم كه مشكلاتى وجود دارد كه اگر بخواهند به اين افراد آموزش دهند و يا اينها را تحت نظارت هاى پزشكى قرار دهند، با آن اصول كلى كه وجود دارد، كه اصلاً تن فروشى ممنوع است و اصلاً اين زنان هستند كه بايد مجازات شوند، نمى دانم به چه صورت در خواهد آمد. قادر هستند پنهان اين كار را انجام دهند و يا اينكه زنى اگر در اين شرايط به اينها مراجعه كند، قبل از اينكه بخواهند آموزشش بدهند، يا آزمايش هاى پزشكى صورت بگيرد، او بايد برود زندان.

آیا شما در جريان هستيد كه روش هاى جلوگيرى از ابتلاء به ايدز در ايران آموزش داده مى شود؟

فقط البته به افراد تن فروش نبايد اين آموزش داده شود. بلكه فكر مى كنم به خصوص ايدز آموزشى است كه بايد به همه داده شود. در واقع از طريق تلويزيون، از طريق بروشورهايى كه چاپ مى كنند و رفتار جنسى. چون ما اگر هم اسم تن فروشى را نگذاريم، رفتارهاى پر خطر جنسى در جامعه وجود دارد. تحت هيچ آموزشى نيستند. به نوعى چون رد مى شوند، نمى خواهند چنين رفتارهايى وجود داشته باشد، در نتيجه آموزش هم داده نمى شود.
XS
SM
MD
LG