لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

منشور افزايش همکاری تجاری در دستور کار آ سه آن


در حاشيه اين نشست، ون جيابائو، نخست وزير چين، ياسو فوکودا، نخست وزير ژاپن و رو مو هيون، رييس جمهوری کره جنوبی روز سه شنبه با يکديگر ديدار کردند.
در حاشيه اين نشست، ون جيابائو، نخست وزير چين، ياسو فوکودا، نخست وزير ژاپن و رو مو هيون، رييس جمهوری کره جنوبی روز سه شنبه با يکديگر ديدار کردند.

سيزدهمين نشست سالانه کشورهای عضو پيمان آسيای جنوب شرقی، آسه آن، از روز سه شنبه ۲۰ نوامبر در سنگاپور کار خود را آغاز کرد.


انتظار می رود رهبران کشورهای عضو اين پيمان در اولين روز اين نشست منشور بسيار مهمی را امضا کنند که به موجب آن آسه آن با افزايش همکاری های تجاری اعضای خود به سازمان قدرتمندی در اندازه های يک حکومت واحد در منطقه تبديل شود.


نشست امسال کشورهای عضو اين پيمان، علاوه بر افزايش همکاری های اقتصادی عمدتا بر تغييرات جوی، دمکراسی و حقوق بشر، سرمايه گذاری، امور اجتماعی و فرهنگی و مسائل امنيتی استوار است.


دولت آمريکا روز دوشنبه به کشورهای عضو پيمان آسيای جنوب شرقی هشدار داد که از دولت نظامی ميانمار بخواهند به سرکوب حرکت های دمکراسی خواهانه در آن کشور پايان دهد.

ده کشور برونئی، کامبوج، اندونزی، مالزی، لائوس، ميانمار، فيليپين، تايلند، ويتنام و سنگاپور از اعضای اين پيمان هستند و کشورهای آمريکا، چين، هند، ژاپن، کره جنوبی، استراليا و نيوزيلند از شرکای نزديک آن محسوب می شوند.


انتظار می رود دو کشور کره جنوبی و چين به ترتيب تا سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ ميلادی تجارت آزاد خود را با پيمان کشورهای آسيای جنوب شرقی برقرار کنند.


کشورهای شرکت کننده در نشست امسال، روز دوشنبه از دولت ميانمار خواستند زندانيان سياسی را آزاد کند و برای رسيدن به دمکراسی گام های مثبتی بردارد.


همزمان دولت فليپين نيز هشدار داد که اگر ميانمار نگرانی های جهانی را در باره تنش های داخلی خود مرتفع نکند، مانيل ممکن است از امضای منشور جديد آسه آن سر باز زند.


از سوی ديگر، دولت آمريکا روز دوشنبه به کشورهای عضو پيمان آسيای جنوب شرقی هشدار داد که از دولت نظامی ميانمار بخواهند به سرکوب حرکت های دمکراسی خواهانه در آن کشور پايان دهد.


سوزان شوآب، نماينده تجاری دولت آمريکا گفت که تا زمانی که کشورهای عضو آسه آن برای بهبود شرايط سياسی در منطقه تلاش نکنند امکان ايجاد تجارت آزاد بين واشينگتن و پيمان آسه آن وجود ندارد.


خانم شوآب که روز دوشنبه با اعضای اين پيمان و به خصوص با نماينده دولت ميانمار نيز ديدار و گفت و گو کرده بود ضمن ابراز نگرانی نسبت به شرايط جاری در ميانمار، اظهار داشت که کشورهای عضو آسه آن برای حل اين بحران «مسئوليت ويژه ای» دارند.


در حاشيه اين نشست، ون جيابائو، نخست وزير چين، ياسو فوکودا، نخست وزير ژاپن و رو مو هيون، رييس جمهوری کره جنوبی روز سه شنبه با يکديگر ديدار کردند و در اين ديدار متعهد شدند که به همکاری های نزديک خود در گفت و گوهای خلع سلاح اتمی کره شمالی ادامه خواهند داد تا کره شمالی به طور کامل از وجود سلاح های هسته ای پاک شود.


رهبران اين سه کشور همچنين از دولت ميانمار خواستند با سازمان ملل متحد همکاری کرده و بحران جاری در آن کشور را به طور مسالمت آميز حل کند.


نشست سال آينده کشورهای پيمان آسه آن در بانکوک، پايتخت تايلند، برگزار خواهد شد.


XS
SM
MD
LG