لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

انفجار انتحاری در افغانستان ۱۶کشته بر جای گذاشت


حملات و بمبگذاری های طالبان سبب شد تا افغانستان در سال گذشته شاهد بالاترین تلفات و مرگبار ترين حوادث تروريستی باشد.(عکس: AFP)
حملات و بمبگذاری های طالبان سبب شد تا افغانستان در سال گذشته شاهد بالاترین تلفات و مرگبار ترين حوادث تروريستی باشد.(عکس: AFP)

روز پنج شنبه، يک بمبگذار انتحاری با منفجر کردن خود در بازاری شلوغ در جنوب غربی افغانستان ۱۶ نفر را کشت که چهار نفر از آنها پليس بودند.


گزارش ها حاکی است که اين بمبگذاری توسط فردی که با برقع چهره خود را پوشانده بود صورت گرفت.


گروه طالبان که معمولا بمبگذاری های انتحاری را انجام می دهد بلافاصله مسئوليت اين حمله را در منطقه دلارام ولايت فراه بر عهده گرفت.


يونس رسولی، والی اين ولايت گفته است که اين بمبگذاری نيروهای پليس را هدف قرار داده بود.


وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «در اين حادثه ۱۲ نفر از شهروندان غیرنظامی افغان کشته و ۲۲ نفر ديگر مجروح شده اند. چهار پليس نيز در اين حادثه جان خود را از دست داده و شش پليس ديگر زخمی شدند.»


آقای رسولی افزود: «جنازه بمبگذار انتحاری از بين رفته است ولی ما تکه های لباس، کفش ها و برقع يک زن را پيدا کرديم.»


شورشيان وابسته به طالبان بيشتر حملات خود را در مناطق شرق و جنوب افغانستان متمرکز کرده اند، اما در دو سال گذشته ولايت های نزديک به مرز ايران نظير نيمروز و فراه نيز شاهد بمبگذاری های متعددی توسط این گروه بوده است.

اکرم الدين ياور، رييس پليس منطقه جنوب غربی افغانستان نيز گفت: «تحقيقات نشان می دهد که بمبگذار انتحاری برقع پوشيده بود که دال بر اين است احتمالا وی زن بوده است.»


آمار والی فراه درباره تلفات انفجار در حالی اعلام می شود که وزارت کشور افغانستان تعداد کشته شدگان را کمتر اعلام کرد و گفت که هفت شهروند عادی و پنج پليس در اين حادثه جان خود را از دست دادند.


در صورتی که تاييد شود اين بمبگذار زن بوده است اين نخستين بار است که يک زن در افعانستان عمليات انتحاری انجام می دهد.


در گذشته برخی از مردانی که اقدام به انفجار انتحاری می کردند نيز از برقع استفاده می کردند و کماکان این احتمال وجود دارد که این بار نیز مردی از برقع برای پنهان کردن مواد منفجره خود استفاده کرده باشد؛موضوعی که طالبان نیز بر آن تاکید دارد.


يوسف احمدی، سخنگوی طالبان گفته است که يکی از اعضای اين گروه با نام «خالد» عمليات انتحاری را انجام داد و هدف آن نيز يک فرمانده پليس بود.


يک مقام دولتی در ولايت فراه نيز گفته است که احتمال می رود در ميان قربانيان بمبگذاری روز پنجشنبه زنان و کودکان نيز وجود باشند.


گروه طالبان که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر افغانستان حاکم بود پس از اينکه با حمله نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا به افغانستان از قدرت کنار گذاشته شد دست به حملات گسترده ای عليه مواضع نيروهای ائتلاف زده است.


حملات و بمبگذاری های اين گروه سبب شد تا افغانستان در سال گذشته شاهد بالاترین تلفات و مرگبار ترين حوادث تروريستی باشد.


طالبان معمولا بيشترين حملات خود را در فصل های بهار و تابستان صورت می دهند و در ۲۹ آوريل گذشته نيز يکی از بمبگذاری های اين گروه سبب کشته شدن ۱۹ نفر در شرق افغانستان شد.


شورشيان وابسته به اين گروه بيشتر حملات خود را در مناطق شرق و جنوب افغانستان متمرکز کرده اند، اما در دو سال گذشته ولايت های نزديک به مرز ايران نظير نيمروز و فراه نيز شاهد بمبگذاری های متعددی توسط طالبان بوده است.


XS
SM
MD
LG