لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

کارنامه دو ساله دولت احمدی نژاد؛ مجموعه گزارش های رادیو فردا


طرفداران احمدی نژاد می گوید که وی حال و هوای اول انقلاب را زنده کرد.
طرفداران احمدی نژاد می گوید که وی حال و هوای اول انقلاب را زنده کرد.

به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد و تکیه وی بر کرسی ریاست جمهوری، در سوم تیر ماه سال ۱۳۸۴ شگفتی صاحبنظران، اصحاب سیاست، روشنفکران و ناظران خارجی را برانگیخت.


این شگفتی از آن رو بود که فردی سکاندار بزرگترین عرصه مدیریت اجرایی ایران شد، که مهمترین کارنامه مدیریتی وی نه در مقام وزارت یا عضویت در هیات دولت، که تصدی مقام شهرداری تهران آن هم تنها به مدت دوسال بود؛ این دوران نیز به گواه صاحبنظران خالی از اشکالات اساسی نبود.


محمود احمدی نژاد در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، از «مهرورزی» و «بسط دادگستری» در صحنه سیاست ایران سخن گفت و «آوردن پول نفت بر سر سفره های مردم» و فقرزدایی را محور برنامه های اقتصادی خویش معرفی کرد.



او همزمان، از سختگیری نکردن در مورد جوانان و اینکه مشکل جامعه ایران، بدحجابی و مسایلی نظیر آن نیست، سخن گفت.


در عرصه سیاست خارجی نیز، «احقاق حقوق» ایران در خصوص برنامه هسته ای آن از محورهای برنامه نانوشته او عنوان شد.


اکنون دو سال از انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری می گذرد و کارنامه دولت نهم در اختیار همگان قرار گرفته است. هواداران رییس جمهوری ایران معتقدند که عملکرد دولت محمود احمدی نژاد در عرصه های مختلف از سیاست داخلی گرفته تا سیاست خارجی، مسائل اقتصادی و فرهنگی درست و به جا بوده و او يکی از موفق ترين روسای جمهوری اسلامی ايران است.


آنها در این رابطه، «احيای روحيه انقلابی» را مهمترين دستاورد دولت نهم می دانند و می گويند که «احمدی نژاد حال و هوای اول انقلاب را زنده کرد.»


همچنين حاميان دولت نهم، رويکرد دولت نهم را «گرايش به مردم» و «بردن دولت به ميان ملت» به جای پايتخت نشينی می دانند.


آنها می گويند که «رابطه ميان مردم و حکومت، به طور آشکاری در دولت نهم تقويت شده است» و «دولت نهم به جای سرکوب و قلع و قمع رقبا، به مدارا و همکاری با آنها پرداخته است.»


این در حالی است که مخالفان دولت اصولگرا، چه در زمینه سیاست داخلی و چه سیاست خارجی استدلال های بیشتری ارائه کرده اند که بر اساس آنها، عملکرد و کارنامه سیاسی آقای احمدی نژاد را «بسیار بد» و «ناموفق» جلوه گر می کند.


این مخالفان در عرصه سیاست خارجی، به مهمترین موضوع در دستور کار جامعه جهانی اشاره می کنند که همانا بحث ناتمام پرونده هسته ای است.


به باور این صاحبنظران، عملکرد دولت اصولگرا سبب شده تا جامعه جهانی علیه ایران بسیج شود و تحریم ها علیه کشور شدت گیرد که بیشترین فشار ناشی از آن، بر همان اقشار آسیب پذیری خواهد بود که آقای احمدی نژاد در زمان انتخابات ریاست جمهوری، برای بهبود وضعیت آنها شعار پوپولیستی سر می داد.


در عرصه داخلی، وضع به مراتب «بدتر» توصیف شده است. کمتر روزی است که اخبار سرکوب گسترده جنبش های صنفی از قشر معلم گرفته تا دانشجو و کارگر از ایران به گوش مجامع جهانی نرسد.


محدودیت های وسیع برای انتشار کتاب، آثار سینمایی و موسیقایی و همچنین فشارها بر مطبوعات از جمله مواردی است که به باور ناظران مسائل ایران، کارنامه واقعی دولت محمود احمدی نژاد را تشکیل می دهد.


در عرصه اقتصادی نیز، گرانی های کمرشکن و رشد تورم معیشت مردم ایران بسیار سخت کرده و موجی از نگرانی را درباره «اقتصاد از نفس افتاده» ایران بوجود آورده است.


رادیو فردا در همین زمینه سلسله گزارش هایی را تهیه کرده است که در آن صاحبنظران به بررسی عملکرد و کارنامه دولت نهم ظرف دو سال گذشته پرداخته اند.


XS
SM
MD
LG