لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

رییس جمهوری ایران به باکو رفت


محمود احمدی نژاد سال گذشته نیز از باکو دیدار کرده بود.
محمود احمدی نژاد سال گذشته نیز از باکو دیدار کرده بود.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران روز دوشنبه برای ديداری دو روزه از جمهوری آذربايجان راهی باکو شد.


اين سومین سفر محمود احمدی نژاد به جمهوری آذربايجان از زمان فروپاشی اتحاد جماهير شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ است ولی نخستین سفر رسمی رییس جمهوری ایران به این کشور محسوب می شود.


بر اساس گزارش های رسيده، محمود احمدی نژاد قرار است در اين سفر با عالی رتبه ترين مقام های آذربايجان پيرامون روابط تهران و باکو، همکاری در زمينه انرژی و گاز، تجارت و همکاری های تجاری و گمرکی دو طرف گفت و گو کند.


وی پيش از سفر به خبرنگاران در ايران گفت: برگزاری اجلاس سران کشورهای دريای خزر از ديگر مسائلی است که با الهام علی اف همتای آذری خود در مورد آن گفت و گو خواهد کرد.


رژيم حقوقی دريای خزر و تقسيم منابع بستر آن از مسائل مورد بحث ميان ايران و کشورهای هم مرز با اين درياست.


ايران سهمی از منابع نفت و گاز دريای خزر نبرده است. در حالی که ديگر کشورها از جمله آذربايجان سال هاست که بهره برداری از اين منابع را آغاز کرده اند.


اما به گفته منابع آگاه تنها رژيم حقوقی دريای خزر ميان دو رييس جمهور مورد بحث و گفت و گو قرار نمی گيرد.


بسياری از کارشناسان می گويند: ايران در جست و جوی راهی برای برون رفت از بحرانی است که بر سر مسئله انرژی و انتقال نفت و گاز به دليل تحريم های آمريکا برايش رخ داده است.


از سوی ديگر آذربايجان خود کشوری است که روابط نزديکی با ايالات متحده دارد.


بخش آذری راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی پيش از سفر محمود احمدی نژاد به باکو از ناصر حميدی زارع، سفير جمهوری اسلامی ايران در آذربايجان پرسيده است آيا روابط نزديک آذربايجان و آمريکا تاثيری بر روابط ايران و آذربايجان می گذارد؟


آقای حميدی زارع می گويد: «نه روابط آذربايجان با کشورهای ديگر، نه روابط ايران با کشورهای ديگر بر روابط ايران و آذربايجان تاثيری ندارد.الهام علی اف، رييس جمهوری تاکيد کرده است که دو کشور روابط دوستانه و نزديکی دارند. آذربايجان اين مسئله را ثابت کرده است. رييس جمهوری ما هم می خواهد روابط را بيشتر و بهتر کند.»


روابط نزديک آذربايجان و آمريکا از يک سو و گسترش روابط دو کشور ايران و آذربايجان از سوی ديگر سبب شده است تا برخی گمان کنند آذربايجان ممکن است در روابط ايران و آمريکا نقش ميانجی را بازی کند.


ناصر حميد زارع در اين مورد به راديو آزادليگ می گويد: «وقتی محمود احمدی نژاد در سال ۲۰۰۵ به آمريکا رفته بود، گفت که آماده گفت و گوست. اما وقتی طرف دوم موضعش را عوض نمی کند، آذربايجان چه کمکی می تواند بکند.»


XS
SM
MD
LG