لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

احمدى نژاد ميانجى گرى تركيه در رابطه ايران و آمريكا را رد كرد


رييس جمهورى ايران مى گويد: «موضع ما روشن است؛ اگر در دنيا عدالت و احترام باشد مشكلى در جهان وجود نخواهد داشت.»
رييس جمهورى ايران مى گويد: «موضع ما روشن است؛ اگر در دنيا عدالت و احترام باشد مشكلى در جهان وجود نخواهد داشت.»
محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى ايران، روز چهارشنبه هر گونه ميانجى گرى تركيه در روابط تهران با واشينگتن را رد كرد.

وى پس از ديدار با رهبران كشورهاى منطقه اكو از جمله عبدالله گل، رييس جمهورى تركيه، به خبرنگاران گفت كه «نيازى به ميانجى گرى نيست.»

رييس جمهورى ايران مى گويد: «موضع ما روشن است؛ اگر در دنيا عدالت و احترام باشد مشكلى در جهان وجود نخواهد داشت.»

على باباجان، وزير امور خارجه تركيه، روز يكشنبه و پس از ديدار با هيلارى كلينتون، همتاى آمريكايى خود اعلام كرد كه كشورش ميانجى گيرى بين تهران و واشينگتن را مورد بررسى قرار مى دهد.

وى افزوده بود: «ما مى توانيم در زمينه بهبود رابطه ميان دو كشور (ايران و آمريكا) مشاركت كنيم و اميدوارى ما اين است كه تلاش براى گفت و گو به نتايج ملموسى منجر شود.»

عبدالله گل، رییس جمهوری ترکیه نیز پیش از سفر به تهران برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو اکو گفته بود: ایران باید در موضع سیاسی خود بازنگری کند.

وی افزود: روی کار آمدن اوباما در آمریکا بسیار مهم است و در نتیجه «همه کشورها باید سیاست های خود را مورد تجدید نظر قرار دهند.»

ايران و آمريكا از سه دهه پيش تا كنون رابطه رسمى با يكديگر ندارند ولى دولت باراك اوباما گفته است خواهان گفت و گو با تهران بر سر مسائل منطقه اى از جمله موضوع مهم برنامه هسته اى ايران است.

رييس جمهورى آمريكا گفته است گه اگر ايران مشت گره كرده خود را باز كند واشينگتن دست دوستى خود را به سوى اين كشور دراز خواهد كرد.

وى همچنين از بازنگرى و تغيير در سياست خارجى آمريكا در قبال ايران خبر داده است.

ايران موضع محتاطانه اى نسبت به رويكرد تازه آمريكا اتخاذ كرده است و مى گويد كه منتظر ايجاد تغييرات واقعى در سياست هاى آمريكا است.

«دولت آمريكا در حال ادامه همان مسير قبلى است و هيچ نشانه اى از تلاش براى جبران خطاها ديده نمى شود.»

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران
با اين حال، آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، سه شنبه شب در ديدار با رييس جمهورى تركيه گفته است كه «دولت آمريكا در حال ادامه همان مسير قبلى است و هيچ نشانه اى از تلاش براى جبران خطاها ديده نمى شود.»

وى در توضيح اين «خطاها» گفت: آمريكا در قضاياى افغانستان و عراق مرتكب خطا و اشتباه بزرگى شد و موضع دولت كنونى آمريكا در مسئله غزه نيز يكى ديگر از خطاهاى بزرگ آمريكا است.»

آيت الله خامنه اى هفته گذشته نيز در كنفرانس «حمايت از فلسطين» گفته بود: «باراك اوباما با حمايت خود از اسراييل، همان راه اشتباهى را مى رود كه دستگاه ديپلماسى جرج بوش طى كرده بود.»

رهبر جمهورى اسلامى ايران در زمينه بهبود مناسبات ميان ايران و آمريكا حرف آخر را مى زند و وى در بهمن ۱۳۸۶ اعلام كرد كه رابطه با آمريكا را مفيد نمى داند و افزود: « روزى كه رابطه با آمريكا براى ملت مفيد باشد، بنده اولين كسى خواهم بود كه آن را تاييد مى كنم.»

ايران و آمريكا از طريق سفارت سوئيس در تهران با هم پيام رد و بدل مى كنند ولى تابستان سال گذشته براى نخستين بار سفيران دو كشور در بغداد چندين دور مذاكره در باره مسائل امنيتى عراق برگزار كردند.

هفته گذشته نيز آمريكا اعلام آمادگى كرد كه ايران را به نشست آينده افغانستان دعوت كند. ايران مى گويد كه حضور در چنين نشستى را مورد بررسى قرار مى دهد.

آمريكا در سال هاى گذشته بارها ايران را متهم به دخالت در امور داخلى عراق و افغانستان كرده است و مى گويد كه تهران به «گروه هاى تروريستى» در خاورميانه كمك مى كند.

واشينگتن همچنين برنامه هسته اى ايران را خطرى براى صلح و ثبات منطقه و جهان دانسته و نگران است كه اين برنامه ماهيت نظامى داشته باشد.

تهران اين اتهام ها را رد كرده و مى گويد كه برنامه اتمى ايران اهداف صلح آميز دارد.
XS
SM
MD
LG