لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

اشتون: محور مذاکرات آینده ۱+۵، قابلیت نظامی برنامه اتمی ایران است


کاترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا
کاترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه تاکید کرد که محور مذاکرات آینده میان گروه پنج به علاوه یک با ایران درباره قابلیت نظامی برنامه اتمی تهران است و مباحث صریحی در این زمینه مطرح خواهد شد.

خانم اشتون که نمایندگی گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا همراه با آلمان را بر عهده دارد به خبرنگاران گفت که مذاکرات میان طرفین احتمالا روز پنجم دسامبر و در شهر ژنو برگزار خواهد شد.

وی گفت که «تاییدیه غیر رسمی» از ایران درباره تاریخ و محل برگزاری گفت و گوها دریافت کرده است «اما ما خواهان تاییدیه رسمی هستیم.»

ایران خواستار برگزاری این مذاکرات در ترکیه شده ولی گروه پنج به علاوه یک این پیشنهاد را رد کرده است.

کشورهای عضو این گروه در مقابل کشورهای سوئیس یا اتریش را پیشنهاد کرده اند ولی ایران هنوز در این زمینه پاسخی نداده است.

گفت و گوهای ایران و پنج به علاوه یک آخرین بار مهرماه سال گذشته انجام شد و پس آن تهران توافق کرد تا بخش عمده ای از اورانیوم با غنای پایین خود را برای تبدیل به سوخت اتمی به روسیه و فرانسه ارسال کند.

ولی ایران بعدها اعلام کرد تنها در صورتی حاضر به اجرای این توافق است که در خاک خود مبادله سوخت صورت گیرد.

محور مذاکرات میان طرفین از جمله موضوعات مورد اختلاف برای انجام گفت و گوهاست.

در حالی که ایران می گوید که مبادله سوخت جایی در مذاکرات ندارد، کاترین اشتون روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «برای من محور در دستور کار روشن است: ما نیاز داریم تا درباره قابلیت نظامی برنامه اتمی (ایران) گفت و گو کنیم و بحث های کامل و صریحی در این زمینه داشته باشیم.»

وی افزود: «اما در مذاکرات فرصت هایی برای طرح سایر مباحث رخ می دهد که نباید از دست بروند.»

کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در پوشش فعالیت های هسته ای خود به دنبال ساخت بمب اتمی است ولی تهران این ادعا را رد می کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های خود اعلام کرده است که هنوز نمی تواند صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تایید کند و تهران باید اجازه دهد تا اطلاعات لازم در اختیار بازرسان قرار گیرد و آنها دسترسی کاملی به سایت های اتمی و دانشمندان هسته ای این کشور داشته باشند.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، در گفت و گو با «شبکه سحر باکو» گفته است که «موضوع هسته ای ایران یک موضوع حل شده است. ما اعلام هم کرده ایم که در مورد حقوق مسلم خودمان با کسی گفت و گو نمی کنیم.»

ایران به دلیل امتناع از همکاری با جامعه بین المللی برای راستی آزمایی فعالیت های اتمی خود هدف چهار دور تحریم های شورای امنیت و تحریم های یکجانبه برخی از آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورهای غربی قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG