لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

دوئل برسر دانشگاه آزاد، کاهش شهریه فراموش شد!


حالی که دانشجويان دانشگاه آزاد ترم اول سال تحصيلی را به نيمه رسانده بودند، احمدی نژاد وعده کاهش شهريه دانشگاه آزاد را داد
حالی که دانشجويان دانشگاه آزاد ترم اول سال تحصيلی را به نيمه رسانده بودند، احمدی نژاد وعده کاهش شهريه دانشگاه آزاد را داد

دوئل بر سر دانشگاه آزاد ميان دولت و مديران اين دانشگاه ادامه دارد. يک روز پس از معرفی اعضای جديد هيات موسس اين دانشگاه از سوی "عبدالله جاسبی " به شورای عالی انقلاب فرهنگی حمله اخیر و شديدالحن " عليرضا زاکانی " نماينده محافظه کار مجلس هفتم به مديريت اين دانشگاه ، با واکنش تند گروهی ديگر از نمايندگان راستگرای مجلس مواجه شد.


از شواهد امر چنين بر می آيد که احمدی نژاد و نزديکان او در تلاش اند تا برای در اختيار گرفتن اين دانشگاه ، در آستانه انتخابات شوراها دست به يک اقدام تبليغاتی گسترده بزنند. صاحب نظران می گويند از اين جدال نفعی به دانشجويان نخواهد رسيد، چرا که يک سال پيش نيز " محمود احمدی نژاد " رييس جمهوری ايران همين وعده ها را داد، اما شش ماه بعد وزيرعلوم ، تحقيقات و فناوری آن را از اساس انکار کرد.


تهدیدات احمدی نژاد علیه دانشگاه آزاد


هشتم آبان ماه امسال و در حالی که دانشجويان دانشگاه آزاد ترم اول سال تحصيلی را به نيمه رسانده بودند، احمدی نژاد در سفر به پاکدشت ورامين، دوباره وعده کاهش شهريه دانشگاه آزاد را داد. او گفت"شنيده ام امسال دانشگاه آزاد شهريه های خود را افزايش داده و سال گذشته نيز با تلاش هايی که انجام داديم شهريه ها کاهش يافت!" او بارديگر جاسبی را تهديد کرد و گفت"اگر امسال شهريه ها را کاهش ندهند، با تصميم انقلابی ما،همه ملت خوشحال خواهند شد".


تنها چند روز بعد خبرگزاری ها از عملی شدن تصميم انقلابی احمدی نژاد خبر داده و نوشتند که شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی را تصويب کرده که بر اساس آن پنج نفر به چهار عضو باقی مانده هيات موسس دانشگاه آزاد اضافه می شود و به اين ترتيب مديريت دانشگاه آزاد در اختيار دولت قرار می گيرد. کمتر از بيست و چهار ساعت بعد روزنامه جمهوری اسلامی نوشت که به دستور رهبر جمهوری اسلامی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باطل شده است.


عبدالله جاسبی اما دو روز پيش در يک اقدام غير منتظره، “علی اکبر ولايتی”، مشاوررهبر در امور بين الملل، “حسن حبيبی” رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو مجمع تشخيص مصحلت نظام، “ محسن قمی “ معاون امور بين الملل دفتر رهبرو عضو مجلس خبرگان، “ سيد حسن خمينی “ نواده بنيانگذار جمهوری اسلامی و " جعفر توفيقی " وزير سابق علوم را به عنوان اعضای جديد هيات موسس دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد. ولايتی، حبيبی و قمی در عين حال عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نيز هستند و همين شورا بايد صلاحيت آنها را برای عضويت در هيات موسس دانشگاه آزاد تاييد کند.


نتايج اقدام پيشگيرانه جاسبی برای پايان دادن به تلاش های احمدی نژاد برای در اختيار گرفتن دانشگاه آزاد اگر چه تا چندی ديگر عيان خواهد شد اما او تا همين جا توانسته حمايت هاشمی رفسنجانی، عضو ديگر هيات موسس اين دانشگاه را چنان جلب کند که هاشمی تاسيس دانشگاه آزاد را جهاد خوانده و گفته"دارند بر عليه دانشگاه آزاد شرارت می کنند". رفسنجانی هم چنين با رد هزينه زا بودن دانشگاه آزاد برای دولت گفته تنها "اگر ۱۰ درصد جوانان ما که اکنون دانشگاه آزاد آنان را جذب کرده به خارج از کشور می رفتند، باعث خارج شدن ۵۰ ميليارد دلار ارز از کشور می شد".


هفته گذشته وقتی عليرضا زاکانی، عضو جناح راست و از نزديکان احمدی نژاد در نطق پيش از دستور خود در مجلس از اساس بنيانگذاری دانشگاه آزاد در سال ۱۳۶۱ را غير قانونی خواند و گفت که برخلاف گفته مديران دانشگاه آزاد، آيت الله خمينی در اين باره هيچ حکمی نداده، " سيد نظام مولا هويزه " يکی ديگر از راستگرايان مجلس و تعدادی ديگر از نمايندگان مجلس به او اعتراض کردند.


مولا هويزه ساعتی بعد به خبرنگاران خبر داد که گروهی از نمايندگان با امضای طوماری به علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی که خود در کنار موسوی اردبيلی، هاشمی رفسنجانی، سيد احمد خمينی، مير حسين موسوی و عبدالله جاسبی از اعضای هيات موسس دانشگاه آزاد بوده، خواستار حمايت از مديريت فعلی اين دانشگاه و پرهيز از هرگونه فضاسازی در اين زمينه شده اند.
به اين ترتيب به نظر می رسد جدال بر سر دانشگاه آزاد و وعده های احمدی نژاد در اين مورد به سرنوشت وعده های يکسال پيش او دچار شود.


کاهش شهريه ؛ وعده ای که تکذيب شد!


يکسال پيش در اولين ماه های نشستن محمود احمدی نژاد بر کرسی رياست جمهوری ، او در سفر به فقير ترين استان ايران و در جمع دانشجويان زاهدان ، به آنها وعده داد که به زودی شهريه دانشگاه آزاد را کاهش خواهد داد. احمدی نژاد حتی قول داد که اگر برای اين کار نياز به پيچاندن گوش چند نفر باشد اين کار را خواهد کرد.


وقتی رسانه های نزديک به دولت با تيترهای درشت از" دستور احمدی نژاد به دانشگاه آزاد برای کاهش شهريه" اين دانشگاه خبر دادند، وزير علوم ضمن تاکيد بر حتمی بودن کاهش شهريه دانشگاه آزاد دست به کار انتقاد از اين دانشگاه شد و اعلام کرد که "کيفيت آموزشی دانشگاه آزاد استاندارد نيست".


پاسخ عبدالله جاسبی عضو پرسابقه موتلفه اسلامی به اين هياهو تنها يک جمله بود.او به خبرنگاران گفت: " اين مديريت وزارت علوم است که استاندارد نيست". انتشار اين سخن جاسبی بر نزديکان احمدی نژاد گران آمد و سايت های نزديک به دولت"خبر تغيير مديريت دانشگاه آزاد"را منتشر کردند.


بهمن ماه ۸۴ رسانه ها خبر از ديدار خصوصی جاسبی و احمدی نژاد دادند. جاسبی بعد از اين ديدار اعلام کرد که در توافق با دولت مقرر شده تا کاهش شهريه دانشگاه آزاد به صورت وام به دانشجويان پرداخت شود و دولت پذيرفته که مبلغ کلان اين وام را تامين کند.


روزنامه کيهان که پيشتر تيتر اول خود را به کاهش شهريه دانشگاه آزاد اختصاص داده بود در آخرين


روزهای اسفند ماه ۸۴ کل ماجرای کاهش شهريه دانشگاه ها را تکذيب کرد. اين روزنامه از قول " محمد مهدی زاهدی " وزير علوم نوشت : "وزارت علوم در پی ساماندهی شهريه هاست نه کاهش آن". و اين در حالی بود که وزير علوم چندی قبل تر گفته بود:" کاهش شهريه دانشگاه آزاد قطعی است".


اينکه در جدال راستگرايان با هم بر سر دانشگاه آزاد، راست های جوان پيروز خواهند شد يا راست های سنتی در هفته ها و ماه های آتی معلوم خواهد شد، اما شواهد نشان می دهد که اين دوئل بيشتر از آن که به کاهش شهريه دانشجويان مربوط باشد به انتخابات شوراها و سرمايه چند هزار ميليارد تومانی دانشگاه آزاد مربوط است.


XS
SM
MD
LG