لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

چهار وزير سابق بريتانيايی: جهان را از سلاح اتمی رها سازيم


صحنه ای از نابودی برج خنک کننده راکتور اتمی یونگ بیون در کره شمالی.(عکس: AFP)
صحنه ای از نابودی برج خنک کننده راکتور اتمی یونگ بیون در کره شمالی.(عکس: AFP)

چهار وزير امور خارجه و دفاع بريتانيا روز دوشنبه، ۳۰ ژوئن، از قدرت های هسته ای جهان خواستند تا تلاش های ديپلماتيک خود را برای رهانيدن جهان از سلاح های هسته ای افزايش دهند.


سر مالکولم ريفکيند، لرد داگلاس هرد، لرد ديويد اوئن و لرد جرج رابرتسون در مقاله مشترکی در روزنامه تايمز، چاپ لندن، نوشته اند که کاهش زرادخانه سلاح های هسته ای يک مورد ريشه دار است.


آنها خاطر نشان کرده اند که خواستار خلع سلاح هسته ای يک سويه نيستند و نوشته اند که، هدف رهانيدن جهان از سلاح های هسته ای تنها با کار جمعی و از طريق نهادهای چند جانبه می تواند موفق شود.


اين چهار وزير سابق بريتانيايی با اشاره به اينکه ۹۵ درصد سلاح های هسته ای جهان در کنترل ايالات متحده آمريکا و روسيه قرار دارد، نوشته اند: پيشرفت جدی در خلع سلاح هسته ای جهانی بايد با مشارکت اين دو کشور آغاز شود.


آنها با تشويق آمريکا و روسيه به فعاليت در چهارچوب پيمان کاهش سلاح های استراتژيک منقعده در سال ۱۹۹۱ ميلادی و گسترش آن خواستار شفافيت بيشتر و استفاده از متخصصان برای يافتن راه هايی به منظور ايمن نگه داشتن زرادخانه سلاح های هسته ای شدند.


بر اساس اين مقاله، پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای، ان پی تی، بايد بازنويسی شود و در عين حال، توسط قدرت های ديگر هسته ای شامل هند، پاکستان، مصر، ايران، چين، اندونزی، اسراييل، کره شمالی و ايالات متحده آمريکا، تصويب شود.


اين چهار وزير سابق بريتانيايی با اشاره به اينکه ۹۵ درصد سلاح های هسته ای جهان در کنترل ايالات متحده آمريکا و روسيه قرار دارد، نوشته اند: پيشرفت جدی در خلع سلاح هسته ای جهانی بايد با مشارکت اين دو کشور آغاز شود.

به تاکيد اين چهار وزير سابق بريتانيايی، کاهش قابل ملاحظه در زرادخانه سلاح های هسته ای در جهان، امکان پذير خواهد بود.


آنها نوشته اند که ايجاد جهانی فارغ از سلاح های هسته ای گرچه زمان می برد، اما با اراده سياسی و ارتقاء نحوه نظارت می توان به اين هدف دست يافت.


اين چهار وزير سابق امور خارجه و دفاع بريتانيا تاکيد کرده اند که پيش از اينکه دير شود، بايد اقدام کنيم.


لرد رابرتسون از سال ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ ميلادی، وزير دفاع بريتانيا و از از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ ميلادی، دبير کل سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، بوده است.


لرد داگلاس هرد نيز از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ وزير دفاع بريتانيا بوده و سر مالکولم ريفکيند از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ به جای وی در اين سمت شاغل بوده است. لرد ديويد اوئن نيز از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ وزير خارجه اين کشور بوده است.


ادامه فراخوان چهار شخصيت آمريکايی


روزنامه تايمز، چاپ لندن، خاطر نشان کرده است که فراخوان اين چهار وزير سابق بريتانيايی که اين نشريه از آنان به عنوان چهار تن از چهره های اعيان اين کشور نام برد، ادامه دهنده فراخوان مشابهی است که پيش از اين توسط چهار شخصيت آمريکايی ابراز شده بود.


اشاره اين روزنامه به مقاله ای در شماره چهارم ژانويه سال ۲۰۰۷ ميلادی روزنامه وال استريت ژورنال است که از سوی چهار مقام سابق و برجسته آمريکايی نوشته شده بود و در آن خواستار جهانی عاری از تهديدات هسته ای شده بودند.


اين مقاله امضای هنری کيسنجر و جرج شولتز، وزيران سابق امور خارجه، ويليام پری، وزير سابق دفاع و سام نان، رييس سابق کميته امور نظامی سنای آمريکا را در پای خود داشت.


در اين مقاله با اشاره به آزمايش اتمی کره شمالی و امتناع ايران از غنی سازی اورانيوم که می تواند به طور بالقوه به توليد سلاح هسته ای بينجامد، نتيجه گيری شده بود که جهان در «پرتگاه يک عصر جديد و خطرناک اتمی» قرار دارد.


نويسندگان اين مقاله نوشته بودند: «علائم هشدار دهنده ديگر، نگرانی از بابت دست يافتن تروريست های غير دولتی به سلاح اتمی است که خطر آن در حال حاضر افزايش يافته است.»


به گفته آنها، «در جنگی که امروزه تروريست ها عليه نظم جهانی به راه انداخته اند، سلاح هسته ای ابزار نهايی برای نابودی گسترده به شمار می رود. گروه های تروريستی غير دولتی که به اين سلاح ها دسترسی پيدا می کنند از نظر مفهومی خارج از چارچوب های يک استراتژی بازدارنده بوده و در حال حاضر چالش جديد امنيتی و مشکل زا محسوب می شوند.»


XS
SM
MD
LG