لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۰

اقدام بی‌سابقه برافراشتن «تومار سبز» بر فراز پل بروکلین نیویورک


جوانان ايرانى هوادار جنبش سبز در شهر نيويورک، روز پنج شنبه، دست به يك كار تاريخى زدند. اعضاى گروه «صداها براى ايران»، كه هوادار جنبش سبز است، تومارى سبز رنگ را بر فراز «پل بروكلين» (Brooklyn Bridge)به نمايش گذاشتند.

پل بروكلين، همراه با «مجسمه آزادى» و «برج امپاير استيت» نماد شهر نيويورک به شمار مى‌رود و برگزارى برنامه‌هاى سياسى بر روى اين پل، تا كنون سابقه نداشته است.

«مريم»، يكى از سازماندهندگان اين برنامه اعتراضى، در گفت‌وگو با راديو فردا، درباره تازه‌ترين حركت سبزها در نيويورک مى‌گويد: «ما امروز تمام پرچم‌هايى را كه مردم پيش از اين امضا كرده بودند و در طول جريانات ماه ژوئيه براى نمايش به پاريس فرستاده بودند، و اين طومارها از پاريس به نيويورک فرستاده شده بود، را به نمايش گذاشتيم. اين طومار به شكل يك پارچه بزرگى به طول ۲.۵ تا ۳ كيلومتر بر روى پل بروكلين در نيويورک به اهتزاز درآمده‌اند.

  • راديو فردا: برنامه پل بروكلين از چه ساعتى شروع شد و چه تعداد جمعيت در اين تجمع شركت كرده‌اند؟

مريم: از ساعت ۱۰:۳۰ صبح آغاز شد. تعداد جمعيت را درست نمى‌دانم. اما براى نگه داشتن اين طومار به ۳۵۰ نفر دواطلب نياز داشتيم كه اين تعداد را قطعاً براى همكارى داشتيم. جمعيتى قريب به چند هزار نفر هم به عنوان تماشاچى و مشوق اين حركت اعتراضى بر روى پل حضور دارند.

  • با توجه به اينكه پليس فدرال آمريكا اجازه راهپيمايى نمى‌دهد شما چگونه موفق به انجام اين حركت شديد؟

مسئولين اين برنامه توانستند براى اجراى آن از يك هفته قبل مجوز رسمى بگيرند. اجازه راهپيمايى در طول شهر را نداريم ولى اجازه داريم كه روى پل حضور داشته باشيم. از اول پل، پارچه‌ها را باز كرده‌ايم و انتهاى پل آن را بسته‌ايم. اين اجازه قانونى را از پيش از برگزارى اين تجمع كسب كرده بوديم.

  • با اين حركت شما، چهره شهر نيويورک چگونه است؟ فكر مى‌كنيد اين حركت نمادين چه تأثيرى بر افكار عمومى دارد؟

هم اكنون كه با شما حرف مى‌زنم زمان صرف نهار است. تعداد زيادى از مردم اطراف براى صرف نهار از محل كار خود خارج شده‌اند. اينجا يک منطقه بسيار شلوغ نيويورک است. جمعيت زيادى در اطراف ما جمع شده‌اند و ما را نگاه مى‌كنند.

از تمام راديوها و تلويزيون‌هاى محلى هم در اين مدت، خبر اين تجمع اعلام شده بود. چرا كه بروكلين، پل بسيار مهمى است و تا به حال اجازه اقدامات و اعتراضات سياسى بر روى آن داده نشده و اين اقدام در تاريخ نيويورک بى‌سابقه است. به همين دليل هم مطبوعات و رسانه‌ها از اين خبر استقبال زيادى كردند.

تلويزيون‌هاى سى ان ان و كانال هاى محلى در محل تجمع براى تهيه گزارش حضور داشتند. و مردم هم دور و برمان جمع شده‌اند. ايرانيان ساكن نيويورک در مورد دولت كودتا شعار مى‌دهند كه برخى از اين شعارها هم به زبان انگليسى مطرح مى‌شود.

  • آيا اين حركت اعتراضى شما در روزهاى آينده هم ادامه خواهد داشت؟

من فقط يک شهروند ايرانى ساكن اين شهرم ولى مى‌دانم كه خودم و بقيه كسانى كه در اين حوزه فعاليت مى‌كنند تا زمانى كه اين دولت غيرقانونى بر مسند حكومت است به تظاهراتمان ادامه خواهيم داد.
XS
SM
MD
LG