لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

سفر براون به افغانستان همزمان با تصرف موسی قلعه


آقای براون پس از دیدار با نظامیان بریتانیایی به کابل سفر کرد تا با حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان گفت وگو کند.
آقای براون پس از دیدار با نظامیان بریتانیایی به کابل سفر کرد تا با حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان گفت وگو کند.

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه همزمان با بازپس گیری شهر «موسی قلعه» به طور غیر منتظره ای وارد پایگاهی نظامی در جنوب افغانستان شد.


به گزارش خبرگزاری ها، هدف از این سفر تقویت نیروهای بریتانیایی در نبرد آنها با شورشیان طالبان در جریان بازپس گیری منطقه موسی قلعه است.


نیروهای مشترک ناتو و افغان بدنبال سه روز زد و خورد سنگین با شورشیان، روز دوشنبه پس از ده ماه، منطقه موسی قلعه در جنوب افغانستان را از کنترل طالبان خارج کردند.


نیروهای مشترک ناتو و افغان بدنبال سه روز زد و خورد سنگین با شورشیان، روز دوشنبه پس از ده ماه، منطقه موسی قلعه در جنوب افغانستان را از کنترل طالبان خارج کردند.

ژنرال محمد ظاهر عظیمی، سخنگوی ارتش ملی افغانستان گفته است: « نیروهای بریتانیایی، آمریکایی و افغان شهر موسی قلعه را به طور کامل به کنترل خود درآورده اند.»


دیدار با نظامیان بریتانیایی


گوردون براون پس از ورود به یک پایگاه نظامی بریتانیا در ولایت هلمند با ۱۵۰ نیروی نظامی این کشور دیدار و از «خدمات میهن پرستانه» آنها تقدیر کرد.


وی سپس به کابل سفر کرد تا با حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان دیدار و گفت وگو کند.


نخست وزیر بریتانیا به سربازان این کشور گفت: «من از همه شما به خاطر کارهایی که در خط مقدم نبرد با طالبان انجام داده اید ممنون هستم.»


وی افزود: «این یکی از وظایف دشوار و از جمله ماموریت های سخت است، چرا که پیروزی و شکست طالبان این اطمینان را بوجود می آورد که تقویت دمکراسی جدید افغانستان برای از میان بردن تروریسم در سراسر جهان بسیار حائز اهمیت است.»


فرار شورشیان


عمليات برای به کنترل در آوردن موسی قلعه که از فوريه گذشته در تصرف نيروهای طالبان قرار دارد از ماه نوامبر با مشارکت نيروهای ناتو و ارتش ملی افغانستان آغاز شد و در روزهای اخیر شدت گرفت.


  • «پیروزی و شکست طالبان این اطمینان را بوجود می آورد که تقویت دمکراسی جدید افغانستان برای از میان بردن تروریسم در سراسر جهان بسیار حائز اهمیت است.»
نخست وزیر بریتانیا


اين منطقه پس از آن که نيروهای بريتانيايی مستقر در هلمند امور آن را به ريش سفيدان محلی واگذار کردند به تصرف گروه شورشی طالبان درآمد.

درگیری های اطراف موسی قلعه از روز جمعه به اوج خود رسید و جنگنده های افغان و ناتو مواضع گروه طالبان را در این منطقه بمباران کردند. منابع افغان اعلام کرده اند که در این عملیات شماری از نیروهای شورشی کشته شده اند.


یک سخنگوی ناتو و ارتش ملی افغانستان گفته اند که سربازان مشترک ناتو و افغان وارد شهر شده و اکنون در مرکز آن مستقر هستند.


گزارش ها حاکیست که عملیات پاکسازی منطقه از شورشیان ادامه دارد و بر اساس اظهارات ساکنان محلی، نیروهای شورشی طالبان روز دوشنبه از منطقه گریختند.


روز یکشنبه وزارت دفاع افغانستان در بيانيه ای اعلام کرد که در جريان عمليات خود برای بازپس گیری موسی قلعه، دو فرمانده ارشد طالبان به نام های ملا متين آخوند و ملا رحيم آخوند توسط نیروهای مشترک ناتو وافغانستان دستگير شدند.


ملا رحيم آخوند از سوی گروه طالبان به عنوان والی هلمند تعيين شده بود و ملا متين آخوند نيز والی منطقه موسی قلعه محسوب می شد.


ولایت هلمند در جنوب افغانستان از مناطق عمده ای است که طالبان در آن نفوذ دارد و بیش از نیمی از تریاک جهان در این ولایت تولید می شود.


XS
SM
MD
LG