لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

گزارش ويژه: همايش دو سالانه ايران شناسی در کانادا


مسائلی چون زبان و ادبيات فارسی، حقوق زنان، شاهنامه فردوسی، مهاجرت وهويت ايرانی در همايش چهار روزه تورنتو مورد بررسی قرار گرفتند.(عکس:( RFE/RL)
مسائلی چون زبان و ادبيات فارسی، حقوق زنان، شاهنامه فردوسی، مهاجرت وهويت ايرانی در همايش چهار روزه تورنتو مورد بررسی قرار گرفتند.(عکس:( RFE/RL)

هفتمين کنفرانس دو سالانه «مطالعات ايران شناسی انجمن بين المللی مطالعات ايرانی» از ۳۱ ژوييه تا سوم اوت (برابر با۱۰ تا ۱۳ مرداد) در تورنتو کانادا برگزار شد.


انجمن بين المللی مطالعات ايرانی که گاه «انجمن جهانی ايران شناسی» نيز خوانده می شود، برای اولين بار همايش خود را در کانادا برگزار کرد و ميزبان بيش از۲۰۰ پژوهشگر و ايران شناس از سراسر دنيا بود.


در اين همايش پژوهشگران و استادان برجسته ايران شناسی با ارايه جديدترين تحقيقات خود به مسائل متنوعی همچون جنبه های جهانی شاهنامه، ادبيات زنان ايران خارج از کشور، زبان شناسی، فمينيسم و حقوق زنان در ايران و دهها موضوع ديگر پرداختند.


بيش از نيمی از محققان مقيم ايران که مقالات آنها از بين ۶۰۰ پژوهش برگزيده انجمن مطالعات ايران شناسی برای ارايه در هفتمين کنفرانس دو سالانه ايران شناسی در تورنتو انتخاب شده بود، به دليل عدم صدور رواديد سفر به کانادا از شرکت در اين کنفرانس محروم شدند.


چهره های آشنای مطالعات ايران شناسی همچون پروفسور احسان يارشاطر، بنيانگذار دايره المعارف «ايرانيکا»، دکتر محمد ابراهيم باستانی پاريزی، استاد ارشد تاريخ دانشگاه تهران و دکتر محمد رضا باطنی، استاد و زبان شناس مقيم تهران برای شرکت در اين کنفرانس به تورنتو سفر کرده بودند.


از جمله برنامه های فرهنگی اين کنفرانس چهار روزه، کنسرت بزرگ هزاره شاهنامه، نمايشگاه کتاب و جشنواره فيلم بود.


مسائلی همچون زبان و ادبيات فارسی، حقوق زنان، شاهنامه فردوسی، مهاجرت وهويت ايرانی نيز در اين همايش چهار روزه در تورنتو مورد بررسی قرار گرفتند.


سازماندهی اين همايش چهار روزه را دکتر محمد توکل طرقی، استاد تاريخ و مطالعات خاور ميانه و خاور نزديک در دانشگاه تورنتو بر عهده داشت.


برای شنيدن «گزارش ويژه اين هفته» درباره همایش دو سالانه «مطالعات ايران شناسی انجمن بين المللی مطالعات ايرانی»، فايل صوتی اين گزارش را که در بالای همين صفحه (سمت چپ) قرار دارد، باز کنيد.



«گزارش ويژه هفته» را هر دوشنبه در مجله شامگاهی بعد از خبرهای ساعت نوزده و سی دقيقه از راديو فردا می تواند بشنويد، باز پخش اول آن را سه شنبه ها پس از خبرهای ساعت نيم بامداد در مجله شامگاهی و بازپحش دوم آن را پس از خبرهای ساعت سيزده در مجله نيمروزی.


در اين رشته گزارش ها، همکاران و گزارشگران راديو فردا از مرز رويدادهای روز عبور می کنند و به بررسی تحليلی مسائلی می پردازند که از جمله در حوزه های سياسی، اجتماعی، فرهنگی، زيست محيطی، ورزشی و غيره در اين يا در آن حد، خبرساز شده اند.


XS
SM
MD
LG