لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

منافع امنيتی غرب و نقض حقوق بشر در آسيای مرکزی


اسلام کریم اف، رییس جمهوری ازبکستان با مشت آهنین بر این کشور حکومت می کند.(عکس: AFP)
اسلام کریم اف، رییس جمهوری ازبکستان با مشت آهنین بر این کشور حکومت می کند.(عکس: AFP)

دولت ازبکستان بار ديگر فشار بر روزنامه نگاران راديو اروپای آزاد - راديو آزادی را افزايش داده است.


جفری گدمين، مدير عامل راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، در مقاله ای در شماره روز چهارشنبه روزنامه واشینگتن پست می نويسد: ناديده گرفتن، و نقض حقوق بشر در کشورهای آسيای مرکزی، کشورهای غربی را که همزمان خواهان حفظ منافع امنيتی و اقتصادی خود در آسيای مرکزی هستند، با مشکل روبرو کرده است.


جفری گدمين تاکيد می کند که غرب نبايد از نظارت بر وضعيت حقوق بشر در کشورهای آسيای مرکزی غافل شود.


رسانه های ازبکستان در پائيز گذشته عليشير سيفوف، فعال حقوق بشر و گزارشگر صدای آمريکا و راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی را مورد حمله و انتقاد قرار دادند.


کمی بعد، اين روزنامه نگار ۲۶ ساله در مقابل منزلش در قرقيزستان با گلوله کشته شد.


گروه های حقوق بشری معتقدند که سيفوف ازبک تبار ساکن قرقيزستان، توسط سازمان های بی رحم اطلاعاتی ازبکستان به قتل رسيده است.


چند روز پيش، تلويزيون دولتی ازبکستان دوباره بنای حمله به کارکنان راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی را گذاشت و آنان را «تبهکار» خواند و عکس و اطلاعات خصوصی مربوط به آنان از جمله نشانی منزلشان را، دستکم سه بار پخش کرد.


  • «کشورهای آسيای مرکزی برای غربی ها بسيار نا آشنا و دوردست هستند و رويدادهای اين کشورها هرگز به اندازۀ مسائل ايران و تبت جلب توجه نمی کند. اما توجه داشتن به مسائل اين کشورها ضروری است.»
رییس رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی

باز


در همين ماه گذشته، صالح جان عبدالرحمانوف، يکی از معدود روزنامه نگاران مستقل در ازبکستان، به اتهام داشتن مواد مخدر دستگير شد. گويا اين اتهام بهانۀ مورد علاقۀ مقامات ازبک است.

قبلا هم يکی از بستگان نزديک يک روزنامه نگار ازبک راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی به اتهام داشتن مواد مخدر به ده سال زندان محکوم شده بود، درست کمی بعد از اين که مقامات ازبک از قصد خروج او از کشور آگاه شدند.


آقا گدمين می نويسد: «اين است وضعيت رژيم های شبه گانگستری کشورهای آسيای مرکزی.»


به گفته وی، وضعيت اسفبار حقوق بشر در اين کشورها از سويی و منافع امنيتی از سوی ديگر، سياستگذاران را با مشکل روبرو کرده است.


قزاقستان و ترکمنستان هر دو ذخائر سرشار نفت و گاز دارند و حکومت های سرکوبگر روسيه و چين نيز در پی جلب نظر هردو هستند.


ازبکستان از نظر سازمان حقوق بشری «فريدوم هاوس» یا «خانهآزادی » در زمينه حقوق بشر در رديف کره شمالی است، اما آمريکا و ناتو برای عمليات نظامی خود در افغانستان از پايگاه های نظامی آن استفاده می کنند.


در ماه مه ۲۰۰۵ نيروهای دولتی ازبکستان به سوی تظاهر کنندگان در شهر انديجان تيراندازی کردند و هزار تن از تظاهر کنندگان را کشتند و هنگامی که روزنامه نگاران راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی خواستند در اين مورد تحقيق کنند دفتر اين راديو را در تاشکند بستند.


آشتی دادن ارزش های غربی با منافع روزمرۀ امنيتی و اقتصادی کشورهای غربی آشکارا کار آسانی نيست.


از سوی ديگر، کشورهای آسيای مرکزی برای غربی ها بسيار نا آشنا و دوردست هستند و رويدادهای اين کشورها هرگز به اندازۀ مسائل ايران و تبت جلب توجه نمی کند. اما توجه داشتن به مسائل اين کشورها ضروری است.


يک روزنامه نگار بخش ازبک راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی که در پراگ زندگی می کند می گويد: سخت نگران وضع خانواده اش در ازبکستان است.


وی می گويد آن ها هنگامی که هيچ کس حواسش نيست و نگاه نمی کند سر به نيست می شوند.


از همين رو، رفتار اين کشور ها را بايد همواره زير نظر داشت و آن ها نيز بايد بدانند که زير نظر هستند.


XS
SM
MD
LG