لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

دیده بان حقوق بشر: مسئولیت غرب در نقض حقوق انسان ها


در گزارش سالانه سازمان دیده بان حقوق بشر وضع حقوق بشر در ۷۵ کشور جهان خلاصه شده است.
در گزارش سالانه سازمان دیده بان حقوق بشر وضع حقوق بشر در ۷۵ کشور جهان خلاصه شده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود گفته است رهبران اقتدارگرا در برخی از کشورها حقوق بشر را نقض می کنند و کشورهای دموکراتیک با پذیرفتن «ادعاهای دروغین» آنان، بر روند دموکراسی در آن کشورها صحه می گذارند.


سازمان دیده بان حقوق بشر روز پنج شنبه گزارش سالانه ای منتشر کرد که در آن وضع حقوق بشر در ۷۵ کشور جهان خلاصه شده است.


دیده بان حقوق بشر گفته است که ایالات متحده، اروپا و سایر کشورهای دموکراتیک باثبات، ادعای رهبران اقتدارگرا را مبنی بر برگزاری انتخابات و دستیابی به دموکراسی می پذیرند و بدین ترتیب موجب می شوند تا حقوق بشر در این کشورها به آسانی زیر پا گذاشته شود و فاصله این کشورها از دموکراسی بیشتر شود.


در گزارش دیده بان حقوق بشر فهرستی از کشورهای «ناقض» حقوق بشر ارائه شده است. در این فهرست، نام ایران در کنار کشورهای چاد، کلمبیا، کنگو، اتیوپی، اریتره، لیبی، کره شمالی، عربستان سعودی و ویتنام قرار دارد.


کنث روث، مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر،‌ در ضمیمه گزارش سالانه این نهاد با عنوان «دیکتاتورهایی با نقاب دموکراسی» نوشته است: «همین که دیکتاتورها نیز باور کرده اند کسب مشروعیت از راه ارزش های دموکراتیک حاصل می شود، خود، نشانه ای امیدوارکننده است.»


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت که هنوز گزارش دیده بان حقوق بشر را ندیده و بنابر این نمی تواند اظهار نظری در باره آن بکند.


اما با این حال آقای مک کورمک گفت: «دیدگاه ایالات متحده و دولت (فعلی) در دفاع، جانبداری و کوشش های عملی (از دموکراسی)، گمان نمی کنم هیچ پرسشی در این باره که ما نسبت به پیشرفت دموکراسی در چه جایگاهی ایستاده ایم وجود داشته باشد.»


گزارش هجدهم


دیده بان حقوق بشر در سال ۱۹۷۸ و با نام اولیه «شاخه اروپا و آسیای مرکزی دیده بان هلسینکی» تأسیس شد. گزارش فعلی نیز هجدهمین گزارش سالانه این سازمان محسوب می شود.


در فهرستی که دیده بان حقوق بشر به عنوان کشورهایی که در سال ۲۰۰۷ بیش از سایرین ارزش های دموکراتیک را نقض کرده اند نام کشورهای کنیا، پاکستان، بحرین، اردن، نیجریه، روسیه و تایلند به چشم می خورد.


نام کشورهای ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا، با همراهی پاکستان، به عنوان «کشورهای تجاوزگر تحت عنوان جنگ علیه تروریسم» ذکر شده است.


در گزارش سالانه دیده بان حقوق بشر همچنین از آنگلا مرکل،‌ صدر اعظم آلمان، نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه،‌ و برخی دیگر از رهبران اروپایی انتقاد شده است که علی رغم بهبود وضع حقوق بشر در ترکیه همچنان نسبت به پیوستن آن کشور به اتحادیه اروپا ابراز مخالفت می کنند.


کنث روث، مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر، در بیانیه ای که به همراه این گزارش سالانه منتشر شده نوشته است: «اکنون برای حاکمان مستبد آسان تر شده است که با برپایی یک دموکراسی جعلی، دورتر بروند.»


به نوشته آقای روث، «باعث این کار،‌ بسیاری از رهبران حکومت های غربی بوده اند که فقط اصرار دارند (در کشورهای استبدادی) انتخابات برگزار شود اما بعد آنجا را رها می کنند.»


از دیدگاه دیده بان حقوق بشر، آنچه فراموش شده «مباحث عمده حقوق بشر است که دموکراسی را فراهم می آورد. مباحثی از قبیل: آزادی رسانه ها، تجمعات مسالمت آمیز و جامعه مدنی کارایی که واقعا بتواند قدرت را به چالش بگیرد.»


آن چنان که گزارش سالانه دیده بان حقوق بشر می گوید، انتخابات در کشورهای متخلف به شیوه های گوناگونی مخدوش می شود. شیوه هایی نظیر:


  • تقلب: چاد، اردن، قزاقستان، نیجریه و ازبکستان.
  • کنترل دستگاههای شمارش رأی: آذربایجان، بحرین، مالزی، تایلند و زیمبابوه.
  • مداخله در مشارکت اپوزیسیون: بلاروس، کوبا، مصر، ایران، اسراییل (در سرزمین های اشغالی)، لیبی، ترکمنستان و اوگاندا.
  • خشونت سیاسی: کامبوج، کنگو، اتیوپی و لبنان.
  • خفه کردن رسانه ها و جامعه مدنی: روسیه و تونس.
  • دور زدن قانون: چین و پاکستان.

دیده بان حقوق بشر به ایالات متحده و اروپا توصیه کرده است برای مقابله با این خدشه های انتخاباتی، از ضمانت هایی که در قوانین بین المللی ذکر شده است حمایت کنند؛ از جمله این ضمانت ها می توان به «آزادی رسانه ها، آزادی تجمعات، و رأی مخفی» اشاره کرد.


در گزارش دیده بان حقوق بشر همچنین اشاره شده است که کشورهایی مانند ایالات متحده، در جنگ علیه تروریسم به برخی از تخطی ها شکل قانونی داده اند و «درخواست آنها از کشورهای متخلف برای حفظ کرامت انسانی دشوار به نظر می رسد».


XS
SM
MD
LG